خطاهای حلقه احمدی نژاد را پایانی نیست

عصرنو 44: باگذشت بیش از یک سال ونیم از آغاز به کار دولت نهم وارزیابی مسیر طی شده توسط این دولت وموانع پیش روی آن، می توان بدون اغراق اذعان داشت که عمده ترین بحرانهائیکه دولت نهم با آن دست به گریبان بوده ناشی از اقدامات اعضای کابینه ونزدیکان شخص رئیس دولت بوده است.
دیگر برای بسیاری از ایرانیان و به ویژه فعالان سیاسی کشور بیدار شدن با صدای اس-ام-اس های حاوی «گافهای» جدید دولتمرادن به امری طبیعی تبدیل شده است.
کثرت این گونه رویدادها نیز به حدی رسیده که نه تنها به نظر می رسد جذابیت ژورنالیستی خود را از دست داده اند که حتی دیگر کنجکاوی افکار عمومی را نیز بر نمی انگیزند.
با این حال ماجرای حضور معاون احمدی نژاد در مجلس رقص در استانبول وپیامدهای آن تا حدودی با بقیه دسته گل های اعضای دولت نهم متفاوت بوده ودر نتیجه تامل برانگیز تر…اهمیت این ماجرا نه از آن جهت است که فیلم این گاف از رسانه ها پخش شده است که در یک سال ونیم گذشته از این دست اتفاقات زیاد بوده ودولت مهرورز عدالت شعار به راحتی وبدون هیچ گونه عذاب وجدانی آنها راتکذیب کرده است.[ از تکذیب هاله نور بگیرید تا تکذیب فیلم مستقیم شبکه الجزیره ازحضور احمدی نژاد در مراسم افتتاحیه بازی های آسیایی که آن هم شامل رقص وآواز بانوان بود و… ] و نه از این حیث حائز اهمیت است که معاون رئیس یک دولت در جمهوری اسلامی این خبط را انجام داده که حداقل ناظران عرصه سیاسی ایران می توانند شهادت دهند که این عضو کابینه به تنهایی توانسته نقشی بسیار فراتر از سهم خود از گاف های این دولت را به خود اختصاص دهد.[نوع منحصر به فرد مدیریت مشایی در زمان شهرداری احمدی نژاد وخرج کردن یک ونیم برابر بودجه سازمان فرهنگی وهنری شهرداری در 5 ماهه نخست سال وهمچنین مصاحبه با خبرنگار ترک در تهران واجازه دادن به وی برای کشف حجاب در دفترش واعلام عدم اجبار حجاب در ایران وهمچنین سخنرانی هایی درباره گردشگری وارتباط با برخی اعتقادات شیعه تنها بخشی از کرامات این عضوتاثیرگذار حلقه نزدیکان احمدی نژاد است.]با این همه باید پذیرفت که این اتفاق وپیامدهای آن در پهنه سیاست ایران با اتفاقات مشابه متفاوت بوده است. افشاگری یک رسانه محافظه کار،پس از آن بازداشت دو روزه مسولان سایت و جالب تر اتهامات عضوکابینه ای که به ادعای مصباح یزدی با کمک نماز شب مومنین بر مسند قرار گرفته به اعضای مجلسی که به قول مشکینی حکمشان را امام زمان امضا کرده است، آن هم تنها پس از گذشت چند روز از شکست همه جانبه حامیان احمدی نژاد در بیست وچهار آذر همگی واجد پیام هایی است که باید مورد مداقه جدی قرار گیرد…
آغاز ماجرا
ماجرا از آنجا آغاز شد که سایت خبری محافظه کار «ایرانیوز» خبر نخست روز ششم دیماه خود را به حضور اسفندیار رحیم مشایی در مراسمی در استانبول اختصاص داده بود که در بخش هایی از این برنامه زنان رقصنده به اجرای برنامه پرداخته بودند. این سایت با پخش بخش هایی از فیلم این مراسم نسبت به حضور معاون احمدی نژاد در این برنامه اعتراض کرده خواهان توضیحات وی شد.ایرانیوزاضافه کرد در این برنامه به غیر از معاون رئیس دولت نهم ایران هیچ یک از مقامات رسمی اعم از مقامات کشور میزبان وسایر کشور ها حضور نداشته اند.این خبر در روزهای پایانی هفته محفل به محفل می چرخید که خبر رسید برخی از گردانندگان ایرانیوز بازداشت شدند. ایرانیوز در این باره خبر داد نيمه شب گذشته ميثم زمان آبادي( مدير عامل) و محمد رضا زمرديان(سردبير سياسي ) به دليل انتشار اخبار مربوط به حضور معاون احمدی نژاد در يكي از برنامه هاي كشور تركيه، از سوي حفاظت قوه قضاييه بازداشت شدند.(ایرانیوز 8دی ماه)
خبرگزاری ايلنا روز یکشنبه 10 دی ماه درباره نحوه بازداشت دست اندرکاران ایرانیوز گزارش داد:حوالي نيمه شب پنج‌‏شنبه، فردي در تماس با مديرعامل ايرانيوز مدعي شد، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه به تازگي از سفر ايتاليا بازگشته است، قصد دارد در خصوص فيلم منتشر شده از سوي ايرانيوز با وي در محل دفتر اين رسانه ملاقات و گفت‌‏وگو كند كه پس از حضور مديرعامل و سردبير سياسي ايرانيوز در محل دفتر اين رسانه، عده‌‏اي از مأموران با مراجعه به دفتر ايرانيوز مبادرت به بازداشت اين دو تن كردند.
پس از انجام تحقيقات اوليه، ساعتي بعد مأموران به همراه ميثم زمان‌‏آبادي به دفتر ايرانيوز مراجعه كردند تا آنچه را كه گفته مي‌‏شود اسناد مربوط به انتشار فيلم مورد اشاره است را جمع‌‏آوري كردند و سپس مشاراليه را به بازداشتگاه‌‏ بازگرداندند.بر اساس اين گزارش، به دنبال بازداشت زمان‌‏آبادي و زمرديان، پرونده‌‏اي براي اين دو در شعبه دوم دادسراي كاركنان دولت تشكيل شد كه بازپرس پرونده نيز پس از رسيدگي به اين پرونده براي مديرعامل و سردبير ايران نيوز قرار وثيقه 50 ميليون توماني صادر كرد كه اين دو روزنامه‌‏نگار پس از تأمين اين قرار آزاد شدند.
نخستین واکنش به پخش فیلم ترکیه؛فیلم مونتاژ بود
پس از دستگیری وآزادی دست اندراکاران ایرانیوز جنگ رسانه ای مشایی ومخالفان آغاز شد خبر گزاری میراث آریا وابسته به سازمان میراث فرهنگی که وظیفه دفاع از مشایی را برعهده گرفته بود در خبری به نقل از یکی از سایت های دیگر مدعی كشف توطئه عليه دولت و يكي از مقامات دولتي شد وخبر داددر پي درج خبري كذب در سايت ايرا‌نيوز كه با هدف تضعيف دولت، هتك حرمت و اخاذي از يكي از معاونان رئيس‌جمهوري انجام شده بود، پليس امنيت تهران پس از شكايت مقام مذكور و صدور دستور قضايي وارد عمل شد و » زمان‌آبادي» مدير سايت ايرا‌نيوز را بازداشت كرد.به گزارش خبرگزاري ميراث آريا(CHTN) ، وی در نخستين جلسه بازجويي اعتراف كرده كه خبر مذكور را به همراه فيلمي كه بخش‌هايي از آن مونتاژ شده است از «سعيد ابوطالب» نماينده مجلس و عضو كميسيون فرهنگي به قصد تخريب و ايجاد افترا به مقامات دولتي دريافت كرده و ازسوي سعيد ابوطالب بر انتشار فيلم و خبر جعلي در سايت ايرا‌نيوز و ساير خبرگزاري‌ها تأكيد شده است.مدير سايت ايرا‌نيوز اعلام كرد كه اين نماينده مجلس درخصوص عدم برخورد، حمايت كامل و ايجاد چتر حمايتي براي او به وي اطمينان خاطر داده است. (10 دی ماه)
این خبر با واکنش تند ابوطالب عضو فراکسیون اکثریت مواجه شد.وی تاکید کرد: مونتاژ خواندن فيلم حضور معاون احمدی نژاد در مجلس رقص و پايكوبي دراستانبول تنها فرار رو به جلوي آقاي مشايي است.
سعيد ابوطالب، با اشاره به اينكه شنيده‌‏ام يك منبع آگاه فيلم حضور مشايي در جلسه رقص و آواز در تركيه را مونتاژ دانسته است، تصريح كرد: مرجع تشخيص اصالت فيلم در كشور مشخص است، ضمن آنكه بنده با سابقه فيلم‌‏سازي خود اطمينان دارم اين فيلم مونتاژ نيست و دهها نسخه‌‏اي از اين فيلم كه در دست مردم بازديد شده يكسان است.
ابوطالب با بيان اينكه واكنش رييس‌‏جمهور محترم با چنين تخلفاتي از جانب اطرافيان ايشان بين اصولگرايي است، تاكيد كرد: گفته خود رييس‌‏جمهور است كه اصولگرايي قوم و قبيله نمي‌‏شناسد، دوستي و رفاقت‌‏بردار نيست.
وي ادامه داد: تعجب است چرامشایی هر وقت به تركيه مي‌‏روند تحت تاثير فضاي دولت لائيك آن كشور خطوط قرمز تنها كشور شيعه‌‏نشين دنيا را مي‌‏شكند. عضو كميسيون فرهنگي مجلس‌‏هفتم خاطرنشان كرد: متعجبم چرا آقاي مشايي آداب ديپلماتيك و اصول حاكم بر پروتكل‌‏هاي رسمي جمهوري اسلامي را رعايت نمي‌‏كند. (10 دی ماه)
افروغ رئيس كميسيون فرهنگي مجلس نیز در این باره در گفت‌و‌گو با فارس تاکید کرد: حضور معاون احمدی نژاد در مراسم رقص زنان در تركيه به هيچ‌ وجه شايسته مقامهاي جمهوري اسلامي ايران نيست و در واقع وهن جمهوري اسلامي است…. از مقامهاي جمهوري اسلامي ايران انتظار بيش‌تري داريم و انتظار مي‌رود مسئولان دولت با تيزهوشي و شجاعت بيش‌تري از شركت در چنين مجالسي خودداري كنند… مامنتظر واكنش شايسته رئيس‌جمهوري به حضور رحيم مشايي در مراسم رقص در تركيه هستيم …(12 دی ماه)
سيدرضا اكرمي عضو فراکسیون اکثریت مجلس هم گفت : مگر ما در كشور تركيه سفير و كنسول نداريم تا آقاي رحيم‌مشايي حال و هواي اين جلسه را از آنها بپرسد؟… آقاي مشايي و هر مسوول دولتي ديگر بايد قبل از حضور در جلسات كشورهاي خارجي آن هم كشوري مانند تركيه كه به دليل لائيك بودن اصلا پايبند به اين مسايل نيست، از حال و هواي اين جلسات مطلع شوند و در صورت مناسب تشخيص دادن فضاي جلسه در آن شركت كنند نه اين‌كه از اول مراسم حاضر باشند و بعد بگويند ناگهان مراسم رقص آغاز شد.( مردم‌سالاري 14 دی ماه)
ايسنا نیز روز 13 دی ماه خبر داد19 نفر از نمايندگان در تذكري به احمدی نژاد دستور بررسي علت عدم ترك مشايي معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از سالن اجراي زنده رقص مختلط در كشور تركيه و لزوم پاسخگويي منطقي به تذكرات نمايندگان مجلس را خواستار شدند.
هنوز ساعاتی از آزادی مسولین ایرانیوز نگذشته بود که منابع رسمی اعلام کردند که این سایت توسط دولت فیلتر شده است.پس از فیلتر شدن ایرانیوز،رسانه دیگر از اردوگاه محافظه کاران وارد میدان شد.خبرگزاری فارس با انتشار عکس هایی از حضور رحیم مشایی در مراسم وقرار گرفتن وی در ردیف نخست حضار در حال کف زدن در برابر زنان بازی جدیدی را با معاون احمدی نژاد آغازکرد.
مصاحبه جنجالی مشایی؛ من گفتم no Islamic!
خبرگزاری فارس پس از این اقدام با قرار دادن فایل صوتی مصاحبه مشایی با این خبرگزاری برگ برنده تازه ای را علیه رئیس سازمان گردشگری دولت نهم رو کرد.
فارس خبرداد چند روزي است كه فيلمي از اسفنديار رحيم مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و معاون احمدی نژاد در برخي از سايت‌هاي اينترنتي منتشر و با واكنش‌هاي متفاوتي از سوي مسئولان كشور مواجه شده است، در اين فيلم رحيم مشايي در مجلسي نشان داده مي شود كه زنان ترك در آن مشغول رقص هستند.
زمان اين فيلم يك ساعت و 5 دقيقه و 26 ثانيه است . يك دقيقه و 40 ثانيه پس از آغاز مراسم در اين فيلم‌ رقص زنان آغاز مي‌شود و تا 13 دقيقه و 30 ثانيه، سه رقص جداگانه برگزار مي‌شود كه بر اساس فيلم موجود، در تمام اين صحنه‌ها رحيم مشايي نيز حضور دارد… این خبر گزاری در ادامه تاکید کرد سجادپور، معاون سابق مشايي در سازمان ميراث فرهنگي اجراي رقص در مراسم را تأييد كرده است. فارس در ادامه متن مصاحبه مشایی وفایل صوتی آن را بر روی خروجی خود قرار داد.[همزمان با آغاز مصاحبه]رحيم مشايي: خبرگزاري فارس مثل ايرانيوز عمل كرد. براي فارس بد است و به موقعش هم خدمت فارس مي‌رسيم. فارس: درباره انتشار ‌فيلم توضيح مي‌دهيد؟ رحيم مشايي: به من تهمت زدند پاي تهمت هم بايد بايستند. فارس: سجادپور، معاون شما تأييد كرده مجلس رقص بوده است؟ مشايي:مجلس رقص يعني چي؟ در مراسم افتتاحيه يك نمايشگاه، يك برنامه هنري داشتند كه رقص بود كسي اين را منكر نشده، رقص در خيلي جاها اتفاق مي‌افتد براي خيلي‌هاي ديگر هم اتفاق مي‌افتد ما با رقص موافق نيستيم، وقتي هم مي‌رقصند در ادامه حضور نداريم.فارس: در فيلمي كه منتشر شده شما در زمان رقص، حضور داريد؟مشايي:من اول آن هستم ولي نمي‌دانستم كه چيه. همان موقع دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي هم كنار من نشسته بود، مجلس لهو و لعب خصوصي كه نبود. فارس: اصرار داريد فيلم مونتاژ است؟ مشايي:نه خير، اين فيلم يك تكه‌اي است كه من هم اول آن هستم و به آن آقاي دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي اعتراض كردم و گفتم اين اسلامي نيست، اتفاقاً سجاد‌پور هم به آن در مصاحبه اشاره كرده، من گفتم «NO ISLAMIC»، لازم هم بود در ادامه هم نباشيم، گفته‌اند رايزن فرهنگي به من گفته نروم و من رفتم داخل مجلس، فيلمي كه خودشان پخش كرده‌اند سركنسول من همراهم است، اينها در دادگاه، جواب مي‌دهند، مشكلي نيست…فارس: فكر مي‌كنيد چرا بعد از يك سال از گذشت اين مراسم، اين قضيه مطرح مي‌شود؟ مشايي:… كار آن‌ها يك كار كاملاً طراحي شده بود براي تخريب دولت و چون گردشگري خوب درخشيده اينها ناراحت هستند، گفتند با يك تير دو نشان بزنيم هم اين حوزه را كه درخشش دارد خراب كنيم هم از اينجا هم دولت را بزنيم و اينها غوغا‌سالاري كردند …(12 دی ماه)
شکایت مشایی از افروغ وابوطالب
در گیری های لفظی مشایی وبرخی نمایندگان در حال افزایش بود که خبرگزاری میراث آریا خبر داد که معاون احمدی نژاد، بحث با افروغ وابوطالب را به دستگاه قضایی کشانده از آنها شکایت کرده است
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي در بخش‌هايي از اين شكواييه چنين آمده است:از مدت‌ها پيش سعيد ابوطالب به همراه عماد افروغ كه موضع مخالف اين دو با دولت دكتر احمدي‌نژاد آشكار است پيوسته در جهت تضعيف عملكرد اينجانب به نشر اكاذيب پرداخته‌اند. كه به نظر مي‌رسد دليل اين امر موفقيت‌هاي اين سازمان در ايجاد تحول در برنامه‌هاي ارزشمند حفاظت از ميراث فرهنگي و به ويژه تحرك جدي و آشكار در توسعه صنعت گردشگري كشور است و اكنون هم با سوء استفاده از بخشي از يك مراسم رسمي كوشيدند نشان دهند كه اينجانب در يك مراسم خصوصي رقص شركت كرده و ساحت مقدس دولت خدمتگذار و نظام جمهوري اسلامي را مخدوش كرده‌ام از همين رو آقاي ابوطالب CD گزيده را به مسئول سايت ايرانيوز داده و از وي خواسته است نسبت به پخش يك خبر كذب و واقعه دروغين اقدام كند و به او اطمينان داده است كه به هيچ وجه نگران عواقب اين كار نباشد…
در رابطه با فيلم پخش شده و CD مربوطه نكاتي چند حائز اهميت است كه نشان مي‌دهد اين افراد تا چه اندازه بي‌تقوايي كرده‌اند:آنان پس از انتشار خبر دروغ مذكور با پيام كوتاه (SMS) به همه افراد اثر گذار رسانه‌ها ، از آنان درخواست كرده‌اند كه به انعكاس خبر دروغ مذكور مبادرت ورزيده و با سرعت نسبت به نشر آن اقدام كنند…. متاسفانه بي‌تقوايي بدان حد بوده كه در انتشار CD و خبر جعلي چنين وانمود كردند كه مجلس اساساً مجلس رقص بوده است. اما همانطور كه عرض كردم بعداً و با روشن شدن حيله مذكور در بيان كوشيده‌اند ضمن اصرار بر حضور اينجانب در مراسم رقص و به بهانه مديريت اجرايي تورساب (به عنوان بخش خصوصي) حقيقت را قلب و اينجانب و دولت را متهم كنند….(11 دی ماه)
افروغ در واکنش به این اقدام مشایی تصريح كرد:حسب آنچه در رسانه‌ها به نقل شكايت آقاي مشايي عليه من آمده است من نيز آماده هستم شكايتي عليه ايشان تنظيم كنم.به گزارش ايسنا، عماد افروغ در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب، افزود: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مراسمي كه از قبل اطلاع داشته يا نداشته است شركت كرده كه در حين آن مراسم اتفاقي مي‌افتد و توقع همه ما اين است كه وقتي رقص مختلطي صورت مي‌گيرد جلسه را ترك كند، كه ظاهرا ايشان جلسه را ترك نكرده و تا آخر جلسه نشسته و ظاهرا بعد از آن يكسري سخنراني‌هايي بوده است… وي ادامه داد: يك مقام دولتي به نقل از يكي از رسانه‌ها عنوان مي‌كند كه فيلم مونتاژ است و بعد ايشان مي‌گويد چه اشكالي دارد، اگر قرار است ما در چنين مراسمي نباشيم بايد كل گردشگري را تعطيل كرد… رييس كميسيون فرهنگي در ادامه خاطرنشان كرد: حسب آنچه در رسانه‌ها به نقل از شكايت آقاي مشايي آمده من نيز آماده هستم كه شكايتي را عليه ايشان تنظيم كنم. من تاكنون عنوان كرده بودم كه رسانه‌ها هرچه بنويسند شكايت نخواهم كرد،اما زمانيكه مقام رسمي مطالبي مي‌نويسد و مرا متهم مي‌كند، اين كار را انجام مي‌دهم…افروغ همچنين در باره اتهامات ذكرشده در شكايت مشايي نيز اظهار داشت: نشر اكاذيب، گفتن دروغ و ارسال SMS اتهاماتي است كه ذكر شده است… تاكنون در طول عمرم SMS براي هيچ‌كس نفرستاده‌ام. و اگر اينها مدركي بياورند كه من SMS حتي در حد يك تبريك فرستاده‌ام، من قبول مي‌كنم. فکر مي‌كنم رييس سازمان ميراث فرهنگي دچار يك نوع توهم است و يكي از چشمه‌هاي جوشان توهم و توهم توطئه مرتبط با دولت با اين شكوائيه آشكار شد… بار ديگر به دولت هشدار اخلاقي و دلسوزانه مي‌دهم كه تا حدودي به دور و بري‌هاي خود توجه بيشتري كند… اگر آقاي احمدي‌نژاد، بحثهايي كه در كرمانشاه گفته كه يك توطئه سازمان يافته است مربوط به همين اتهامي است كه آقاي مشايي مطرح و ما را متهم مي‌كند، بايد ببينيم اتهاماتي كه واقعا صورت مي‌گيرد چه نامي خواهد داشت؟… اگر خيلي خوشبين باشم، مي‌توانم نام توهم روي آن بگذارم… تشنه اين هستم كه از دادستاني شكايتي دريافت و متعاقبا شكايتي تنظيم كنم و تا آخر قضيه مي‌ايستم و بعد ببينيد آيا ما اهل تحمل و سعه صدر و مصلحت‌انديشي هستيم يا ديگراني كه ما را به توطئه علیه دولت متهم مي‌كنند؟… من تعجب مي‌كنم چرا مشايي در شكوائيه خود سرنوشت خودش را به آقاي احمدي‌نژاد پيوند مي‌زند من اكراه دارم كه بگويم آقايي مشايي مساوي است با آقاي احمدي‌نژاد… حالا كه ايشان اين بحث را با حيثيت دولت پيوند مي‌زند اين حق را به من دهيد كه اين ذهنيت در من ايجاد شود كه شايد دولت نيز در جريان است… (12 دی ماه)
سعید ابوطالب نیز در این باره خبر دادهيئت رئيسه مجلس شكايت رحيم مشايي از اينجانب را وارد ندانست و عملكرد مرا در راستاي انجام وظايف نمايندگي تلقي كرد.وی در گفت و گو با فارس،با اشاره به شكايت اسفنديار رحيم مشايي از خود، با بيان اين كه هيئت رئيسه مجلس هيچ احضاريه‌اي از دادگاه به اينجانب ابلاغ نكرده است،گفت: وقتي هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي تشخيص دهد كه شكايت از نماينده به مسائل و كارهاي شخصي او مربوط نيست،بلكه به انجام وظايف نمايندگي او مرتبط مي‌شود، ابلاغي را به نماينده نمي‌دهد…(13 دی ماه)
واکنش رسانه های محافظه کار به رسوایی تازه دولت نهم
این اقدام مشایی چنان غیر قابل دفاع بود که حتی اکثریت رسانه های حامی دولت را نیز به انتقاد از این عضو کابینه وا داشت. كيهان در روز یازدهم دی ماه در این باره نوشت حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي در مراسم رقص زنان با اعتراض شديد بسياري از نيروهاي اصول‌گرا روبه‌رو گرديده و برخي از نمايندگان مجلس با اشاره به فيلم اين مراسم خواستار توضيح رييس‌جمهور شدند. .. پيش از اين نيز اظهارات سوال‌برانگيزي از قول آقاي رحيم‌مشايي در ديدار وي با يك هيات خارجي نقل شده بود كه وي آن را تكذيب كرد ولي بعدها معلوم شد كه خبر صحت داشته و اسناد آن از سوي وزارت خارجه در اختيار مقامات مسوول قرار گرفته بود… سياست روز نیز در همین روز در گزارشي با عنوان اعتراض به حضور مشايي در يك مراسم غيرمتعارف، خواستار تجديدنظر در مديريت سازمان ميراث فرهنگي شد و تاکید کرد: رحيم‌مشايي رياست سازمان ميراث فرهنگي با حضور در يك مجلس رقص و آواز در تركيه كه گويا از جانب اتحاديه‌هاي گردشگري اين كشور تشكيل شده بود بار ديگر خبرساز شد. گفتني است وي پيش از اين نيز توهين‌هاي صريحي به مقدسات اسلام و انقلاب انجام داده بود… اين بار عملكرد وي به گونه‌اي است كه جاي هيچ شك و شبهه‌اي در اصل ماجرا باقي نمي‌گذارد… ديروز خبرگزاري فارس عكسي كوچك از اين جلسه منتشر كرد، رقاصه‌اي كاملا در مقابل رحيم‌مشايي به حركات موزون مي‌پرداخت و وي نظاره‌گر بود… تنها روزنامه ای که به صراحت به دفاع از رحیم مشایی پرداخت روزنامه خراسان بود این روزنامه به نقل از يك منبع نزديك به دولت نوشت فيلمي كه اين روزها درباره حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در يك مراسم خلاف موازين اسلامي در تركيه مطرح است، يك فيلم مونتاژ شده مي‌باشد… انتشاراین فيلم از يك فتنه حكايت مي‌كند… عده‌اي با چنين اقداماتي كه ظاهرا رنگ و بوي اصول‌گرايي دارد، مي‌خواهند از دولت انتقام بگيرند.(11 دی ماه)
كيهان در روز سیزدهم دی ماه نیزبا چاپ بخشي از اظهارات سجادپور معاون سابق مشایی كه گفته است: ما اگر وارد نمايشگاه‌هاي گردشگري در دنيا مي‌شويم بايد انتظار چنين مسايلي نظير رقص مختلط زنان نيمه‌عريان با مردها را در همه نمايشگاه‌ها داشته باشيم. اگر قرار باشد به نشانه اعتراض اين جلسات را ترك كنيم، عملا بايد حضور ايران را در تمام نمايشگاه‌هاي گردشگري لغو كنيم، نوشت: آقاي سجادپور از اين طريق به استقبال حضور ايشان در مراسم رقص مختلط زنان نيمه‌عريان در نمايشگاه فرهنگي كشورهاي اسلامي در تركيه رفته است!
مطابق نظر آقاي سجادپور كه معلوم نيست از كدام جايگاه و با استناد به كدام آموزه ديني و انقلابي مطرح شده است بايد حضور ديپلمات‌هاي كشورمان در ضيافت‌هاي رسمي كه در آن شراب سرو مي‌شود نيز بدون اشكال باشد!
آقاي سجادپور پيش از اين در نوشته‌هاي خويش كه بعضا در كيهان درج مي‌گرديد، كمترين بي‌توجهي به ارزش‌ها از سوي مسوولان فرهنگي دولت اصلاحات را برنمي‌تافت و از هجوم و انتقاد به آنان كوتاه نمي‌آمد .. به يقين آقاي سجادپورمعتقد نيستند كه بعد از گرفتن مسووليت همه آن اصول قابل فراموشي است!… روزنامه حزب‌الله هم در صفحه نخست خود با عنوان «مشايي به جاي شكايت عذرخواهي كند»، نوشته است: مطمئنا آنچه فيلم نشان مي‌دهد چيزي جز بي‌حرمتي به اصول و شئوناتي كه مقامات جمهوري اسلامي در طول سال‌ها پر تب و تاب ديپلماسي كشور به دنيا قبولانده‌اند، نيست… تكذيب اصل ماجرا و ادعاي مونتاژي بودن فيلم هرچند به صورت غيررسمي باشد به اعتماد عمومي نسبت به مقامات رسمي خدشه وارد مي‌كند و توجيه اين اتفاق نيز قبح اين حركت غيراخلاقي را خواهد شكست… (12 دی ماه)
دولت نهم وحمایت همه جانبه از مشایی
با آشکار شدن ابعاد حضور مشایی اعتراض های نسبت به ادامه فعالیت های او در حال افزایش است:یصداي عدالت در این باره در در روز بیستم دی ماه خبر داد در پي پخش فيلم حضور اسفنديار رحيم‌مشايي معاون رييس‌دولت نهم و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در يك مجلس ناهنجار در تركيه، در روزهاي اخير فشار محافل و گروه‌هاي مختلف اصول‌گرا بر احمدی نژاد براي برخورد با وي به اوج خود رسيده است. از قم خبر مي‌رسد با دفاتر تعدادي از مراجع و علما براي انجام يك حركت جمعي از طرف علما و طلاب حوزه علميه قم در اين باره هماهنگي‌هايي در جريان است. مشايي به دليل مصاحبه جنجالي‌اش با يك خبرنگار زن تركيه‌اي درباره حجاب سابقه بسيار بدي از خود در ذهن و خاطره علما و طلاب به جا گذاشته است. در محافل سياسي شايع است كه يك مقام عالي‌رتبه نظام واكنش تندي درباره خبر حضور مشايي در مجلس رقص نشان داده‌اند. در مطبوعات، روزنامه حسين شريعتمداري به عنوان نزديكترين حامي احمدي‌نژاد با لحن بي‌سابقه‌اي عملكرد معاون رييس‌جمهور را به باد انتقاد گرفته است.
جمهوري اسلامي هم در اين ارتباط نوشت از محافل مطلع خبر مي‌رسد اعتراض به عملكرد معاون ردشگري رييس‌جمهور به خاطر حضور در جلسه‌اي در تركيه كه قسمتي از آن با رقص برگزار شد، بالا گرفته است. همين محافل مي‌گويند گروه‌هايي از اصول‌گرايان با انتشار بيانيه‌هايي مي‌پرسند: دولت تا چه وقت بايد تاوان اين قبيل ندانم‌كاريها را بپردازد؟ (19 دی ماه)
مشايي:مواضع من مواضع احمدي‌نژاد است…كسي جرات ندارد از من استعفا بخواهد
رحيم‌مشايي، چهارردهم دی ماه خبرنگاران را دعوت كرد تا مواضع خود را در قبال انتشار فيلم استانبول اعلام كند. به نوشته مطبوعات، او بار ديگر براي مخالفانش خط و نشان كشيد. سياست روز با انتخاب تيتر كسي جرات ندارد از من استعفا بخواهد، به نقل از مشايي نوشت: [با تكذيب خبر درخواست از وي براي استعفاي آبرومندانه] كسي جرات ندارد از من چنين چيزي بخواهد… مواضع من مواضع احمدي‌نژاد است و توقعي از او ندارم بهترين دفاع او اين است كه من معاون وي هستم و مي‌مانم و كارها را انجام مي‌دهم… تلاشي بوده كه با جعل يك خبر دولت را زير سوال ببرند… بنده در دوره نوجواني قاري قرآن و متدين بودم و بعد از انقلاب هم با بينش بالاتر، تدينمان ان‌شاءالله اضافه شده…
روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به این اظهار نظر مشایی خبر داد بعد از آن‌كه رحيم‌مشايي، باقي ماندن در مسند معاونت رييس‌جمهور را بهترين دليل برخورداري خود از حمايت رييس‌جمهور دانست، اعتراضات درباره ادامه حضور وی در کابینه كه گفته مي‌شود از سطوح بالاتر نيز وجود دارد افزايش يافته است(19 دی ماه)
بازتاب نیز دراعتراض به ابقای مشایی به افشاگری درباره یکی از پرونده های مدیریتی وی پرداخت ونوشت این سایت براي رفع ترديد نسبت به مديريت اين چهره درخشان، اقدام به انتشار گزارشي درباره «نمايشگاه عطر سيب»، كه يكي از ابتكارات مشایی در زمان مديريت سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران بوده است، مي‌كند.
اين نمايشگاه كه در سال‌هاي 1383 و 1384، حدود 36 ميليارد ريال از بودجه شهرداري صرف برگزاري آن شد، توسط مؤسسه‌ وابسته‌اي برگزار شد كه 99 درصد سهام آن، متعلق به سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري و 1 درصد متعلق به يك شركت خصوصي است.اما پس از آغاز تحولات در سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران، بلافاصله همه اسناد و مدارك مالي اين مؤسسه كه تصادفا هيچ كپي از آنها موجود نيست! سرقت شده و حتي حافظه سيستم‌هاي مالي آن پاك مي‌شود و به اين ترتيب، سرنوشت حدود چهار ميليارد تومان از اموال بيت‌المال در ابهام قرار مي‌گيرد.
ضمنا با بررسي‌هاي انجام‌شده، مقادير زيادي فاكتورهاي سفيد و مهرهاي جعلي از مؤسسه به دست مي‌آيد كه براي حساب‌سازي به كار مي‌رفته است.(20 دی ماه)
و اما سرنوشت مشایی…
کسانی که با رئیس دولت نهم آشنایی دارند همگی بر این باورند که وی به شدت تحت تاثیر حلقه دوستان قدیمی خود است و به علت شیدایی وشیفتگی خاص نسبت به آنها هیچ گونه انتقادی را در این باره بر نمی تابد وهمچنین توان دوری آنها رانیز ندارد….بنابر این بعید به نظر می رسد که در آینده ای نزدیک اقدامی علیه یکی از یاران حلقه انجام گیرد…مگر این که سمبه بسیار پر زور باشد…