عصر سد ارتباطات!

«بايد سد بتوني رسانه‌هاي مخرب غيرواقعي شكسته شود و اطلاع‌رساني صحيح و دقيق به مردم صورت گيرد… دولت نهم بلندگويي ندارد كه بتواند صحبت‌هاي خود را بيان كند… مي‌گويند اينترنت چرا قطع شد؟ اين چه ربطي به وزارت ارتباطات دارد؟… همان‌گونه كه آفتاب زير ابر نمي‌ماند، تلاش‌هاي ما نيز بي‌نتيجه نمي‌ماند».
سخنان بالا فرازهايي از مجموعه كلمات قصار يك وزير است. اگرچه در انتخاب جمله‌هاي اين سخنراني سعي شده است تعجب‌برانگيزترين بخش‌ها ارايه شود، اما بدون هيچ اغراقي بايد به جذابيت‌‌هاي مختلف و زواياي فراوان سخنان شنيدني وزير اعتراف كرد.
نوع واژگان و جملات اين گفتار خواننده يا شنونده را به اندازه كافي در شناسايي تخصص يا علايق و شخصيت وزير به اشتباه خواهد انداخت. اگر زمان طرح اين مطالب نيز ذكر نشود، اشتباه در شناسايي موقعيت مضاعف مي‌نمايد.
اين سخنان اگرچه با طيف واژگان سد و نور و خاك همراه شده اند و ابتداي امر ذهن را به سوي وزارت دفاع يا نيرو مي‌كشانند، اما نهايتا طرح مساله بي‌ربطي قطع اينترنت به وزير ارتباطات، به صورت واضح ما را به سوي وزارت ارتباطات سوق مي‌دهد.
البته ذكر اين‌گونه سخنان و كشف ربط نامربوط آنها به صاحب سخن، سهل‌تر از كشف ربط اظهارات ديگر مقامات دولت نهم به آنهاست. چه آنكه ارزيابي‌هاي ما از قوت در استدلال و عقلانيت در بيان اين مقامات، نوعي پذيرش و پيشينه ذهني در ما ايجاد نموده است كه بتوانيم هر حرف بي‌ربطي را از هر شخصيت بي‌ربطي انتظار داشته باشيم و سرانجام با پيدا كردن پرتقال‌فروش مشكل فيلترينگ سايت ها را حل كنيم و يا پول نفت را با هاله نوراني بيابيم. از آنجا كه ادبيات مظلوم‌نمايانه وزير ارتباطات مي‌تواند شامل ديگر بيانات محيرالعقول باشد، اين نوشتار ضمن ابراز همدردي، وكالتا در تداوم ما في الضمير ايشان تحرير مي‌شود تا شرح خون دل و مظلوميت حاكمان پس از دولت اصلاحات ناتمام نماند.
هركس اين روزها نيم نگاهي به جريان تبليغاتي حاكم بر رسانه ملي و كيهان بيندازد مسلما بر اجحافي كه بر دولت نهم مي‌رود اشك خواهد ريخت. دير زماني از عملكرد جانبدارانه صدا و سيما و نهادهاي قدرت به نفع اصلاح‌طلبان نگذشته است. محبت‌هاي 9 روز يك بار نهادهاي حاكميت و انعكاس مطلوب مشكلات خاتمي براي پيشبرد اهداف اصلاح‌طلبانه و پوشش خبري فعاليت‌هاي عمراني و اقتصادي دولت پيشين بر همه واضح است. حاكميت و رسانه‌هاي دولتي تمام تلاش خود را براي تقويت روند اصلاح‌طلبي به كار بستند و خطبه‌هاي نماز جمعه به حمايت از اصلاح‌طلبان همت گمارده بودند و دولت رسانه ملي را به طور كامل در اختيار داشت. عليرغم تلاش اصلاح‌طلبان براي انسداد مجاري خبري و توقيف مطبوعات، اقتدارگرايان به كمك قوه قضاييه و سپاه پاسداران از حريم آزادي بيان و نقد حاكميت دفاع جانانه كردند.
اكنون و پس از پايان كار دولت اصلاحات، خدمات دولت خدوم و مظلوم مهرورز در مضيقه خبري صدا و سيما و كيهان گرفتار شده و خطبه‌هاي نماز جمعه هر روز از گراني و فساد و سوء مديريت مي‌گويند.
علي‌رغم اين‌كه فيلترينگ و بستن روزنامه‌ها هيچ ربطي به دولت و علايق دولت ندارد، تمام تلاش وزارت ارتباطات و ارشاد براي حذف فيلترينگ و رفع توقيف مطبوعات به كار بسته شده است.
سخني با وزير سد (يعني ارتباطات):
جناب وزير همان‌گونه كه حضرتعالي اشاره كرده‌ايد «آفتاب زير ابر نمي‌ماند و نمي‌شود روي نور خاك ريخت»، حقيقت براي هميشه گم نخواهد ماند. از اين‌كه نتيجه خدمات بي‌شائبه‌تان به گوش ملت نرسيده است نگران نباشيد. چرا كه رويگرداني عمومي از دولت تنها ناشي از انتشار برخي اخبار است. حال تصور نماييد انعكاس همه اخبار چه فاجعه‌اي در پي خواهد داشت. مثلا ديدار رييس‌جمهور با آيت‌الله جوادي‌آملي و مساله هاله نور يا خبر 300 ميليارد هزينه بدون سند در زمان شهرداري آقاي احمدي‌نژاد يا مژده ظهور امام عصر (عج) در كمتر از دو سال از سوي ريس جمهور و توهم «احمدي نژادي شدن» و«ادعاي دريافت روزانه ده‌ها هزار نامه از سراسر جهان براي نجات نويسندگان آنها» و هزاران خبر بامزه و خجالت‌آور ديگر كه دولت را فرصت طنزپردازان و نقادان خواهد كرد تا از قضا سركنگبين ارتباطات بر صفراي تند مزاجي آقايان بيافزايد.
در واقع ظاهرا همگي انتظاري واحد داريم، انتظار آنكه ماه يا خورشيد از زير ابر يا خاك به در آيند و سدهاي دروغين خبري شكسته شود تا سيل اخبار واقعي خانه پوشالين مهرورزي را شست‌وشو كند و تبليغات زشت و زيباي دولت و رسانه ملي، خادم را از خائن بازشناساند.
تا آن زمان راهي دراز در پيش نمانده است. انتخابات اخير و نتايج آن طليعه آن روز است.
اگر براي خدا خدمتي شده است چه باك و اگر از ناسپاسي ملتي كه به مهرورزي بي‌تمايلند آزرده خاطريد دل قوي داريد كه آينده نزديك با سوغاتي از صلوات و رحمت بر دولت در راه است.
آن‌گونه كه كورسوي اصلاح‌طلبي از غبار سياه فساد نمايي و ويرانه تبليغات انتخاباتي سر برآورد، عمال دولت و حاكميت فعلي نيز مزد خود را از افكار عمومي خواهند ستاند. پس با وجود بي ربطي، به اثرات تلخ و شيرين ارتباطات دقيق‌تر بينديشيد. چون خصيصه منحصر به فرد تمدن امروز بشري است.