شكست فهرست احمدي‌نژادبه روايت اقتدارگراها

عصرنو 42:
شايد هنگامي که نمايندگان حامي احمدي‌نژاد در جلسات بزرگان اصولگرا براي رسيدن به هدف خود فقط پا به زمين مي‌كوبيدند و بي‌توجه به نصايح و توصيه‌هاي بزرگ‌ترها، تنها خواست خود را بلندتر تکرار مي‌كردند و خواهان حذف چهره‌هاي منتقد و غيرمطيع و داشتن سهم دوازده نفري از نامزدهاي انتخابات شوراي شهر تهران بودند، در مخيله شان نيز نمي‌گنجيد که بازندگان اصلي انتخابات 24 آذر باشند.
اطمينان حاميان احمدي‌نژادبر موفقيت بي‌چون و چرا در انتخابات راه هرگونه تعامل با اصولگرايان را به بن‌بست رسانده بود و هر لحظه بر خيل ناراضيان و منتقدان احمدي‌نژاد و حاميانش مي‌افزود و آنها را براي مقابله با يکه‌تازي‌هاي اين جريان نوخاسته بيشتر مصمم مي‌کرد.
توهم و ادعاي حمايت سي ميليوني از آقاي احمدي‌نژاد، براي ائتلاف اصولگرايان فرصت‌سوز بود حتي براي حزب موتلفه که در يک سال و نيم اخير با همه بي‌مهري‌هاي دولت مهرورز، استخوان در گلو و خار در چشم به حمايت بي‌چون و چرا از عملکرد احمدي‌نژاد و حاميانش پرداخته بود نيز گران آمد و سرانجام اين حزب نيز لب به شکوه گشود و دبيرکل آن تاکيد کرد: اين خطر در مجموعه اصولگرايان احساس مي‌شود كه هر تشكل و گروهي با انگيزه سهم‌خواهي و تعصب‌آميز در اين اردوگاه قرار گيرد… برخي ناپختگي‌‏ها، سهم‌‏خواهي‌‏ها و تعصبات گروهي مانع رسيدن اصولگرايان به فهرست مشترك شده است. آقاي نبي حبيبي در مورد اين كه يكي از حاميان احمدي‌نژاد ادعا كرده است كه ما 30 ميليون راي داريم، بنابراين ليست جداگانه ارايه خواهيم كرد، نيز گفت: اگر كسي چيزي را ادعا مي‌کند بايد آن را به اثبات برساند. اگر از موضع آمار و ارقام بررسي شده ادعايي اعلام شود، آن زمان اين ادعا قابل بحث و بررسي و نقد است اما اگر ادعاي مستند به تحقيق، بررسي و نظرسنجي دقيق نباشد، در حد ادعا باقي مي‌ماند.
آقاي حبيب‌الله عسگراولادي از اعضاي تاثيرگذار موتلفه هم با لحن عتاب‌آلود به آقاي احمدي‌نژاد و حاميانش تاکيد مي کند هر دو دسته از اصول‌گرايان مي‌گويند، حاضرند با ما به ائتلاف برسند و صحبت كنند ولي بعضي حاضرند با آمريكا صحبت كنند اما حاضر نيستند با ديگر برادران اصول‌گرايشان صحبت كنند.
برخي از چهره‌هاي حامي دولت نيز به بهانه مخالفت برخي از اصولگرايان با دولت اقدام به حذف نام برخي از چهره‌هاي موثر جريان اصولگرا از ليست انتخاباتي خود کردند. مهرداد بذرپاش رييس ستاد ائتلاف سراسري رايحه خوش خدمت تا انجا پيش رفت که در توجيه اين اقدام شكل متبوعش، مدعي شد اصول‌گرايان حامي شهردار تهران در اين انتخابات مي‌خواهند به دولت نهم سيلي بزنند (كارگزاران 4/10/85).
خرسند عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با انتقاد از حذف نام چمران و شيباني از ليست حاميان احمدي‌نژاد گفت: كنار گذاشتن اين دو از سوي حاميان دولت كار مناسبي نبود، به خصوص كه چمران در پيروزي احمدي‌نژاد سهم بسيار زيادي داشت.
حاميان احمدي‌نژاد چنان به پيروزي خود در انتخابات مطمئن بودند که رسانه‌هاي آنها پس از پايان راي‌گيري نيز از خط و نشان کشيدن براي مخالفان دست برنداشتند.
يكي از اعضاي ائتلاف رايحه خوش خدمت (حاميان احمدي‌نژاد) در مصاحبه‌اي كه دربسياري از سايت‌هاي حامي احمدي‌نژاد که در يک ماه گذشته آغاز به کار کرده‌اند، نيز منتشر شد پيشاپيش اعلام كرد: رايحه خوش خدمت بيشترين آراي تهران را از آن خود كرده و به زودي اين نتايج اعلام مي‌شود. اين فرد اعلام کرد نخستين برنامه رايحه خوش خدمت پس از ورود به شوراي سوم بركناري محمدباقر قاليباف خواهد بود.
با گذشت زمان و آغاز اعلام نتايج انتخابات به ناگاه رسانه‌هاي حامي احمدي‌نژاد به اغما رفته و ديگر خبري بر روي خروجي‌هاي آنها قرار نگرفت.
روزنامه حزب‌الله در اين باره خبر داد از پايان روز شنبه 25 آذر كه تقريبا نتايج آراي انتخابات شوراها حكايت از شكست سنگين حاميان دولت دارد، خبري در سايت‌هاي منتسب به ستاد رايحه (احاميان احمدي‌نژاد) منتشر نشده است. سايت‌هاي رجا، كسري و… كه به شدت پروژه تخريب شهردار تهران و ليست ائتلاف بزرگ اصول‌گرايان را در دستور داشتند، در روزهاي اخير، سكوت سنگيني بر آنها حاكم شده است.
با آشکار شدن نتايج انتخابات در سراسر کشور و شکست مطلق محمود احمدي‌نژاد در سه انتخابات 24 آذر و ورود دو تن از حاميان وي به شوراي شهر تهران و تسخير تنها چهار درصد کرسي‌هاي شوراهاي شهر کشور توسط حاميان رئيس دولت نهم، وي و حاميانش با تنگناي جديدي مواجه شدند.
فرار به جلو
آقاي احمدي‌نژاد در فرار به جلويي آشکار اعلام کرد بسياري از جريان‌ها مي‌خواستند از عکس و نام من استفاده کنند که من به آنها اجازه ندادم و دولت من بي‌طرف‌ترين دولت در انتخابات در تاريخ جمهوري اسلامي بوده است. وي توضيح نداد که چرا از مشاوران و اعضاي هيات دولت نخواسته که از عکس و نام وي استفاده نکنند.[در نظر بگيريد اگر ليست رايحه راي آورده بود آقاي احمدي‌نژاد چگونه با منتقدان و اصولگرا و يا اصلاح‌طلب خود مواجه مي‌شد.]
مشاور مطبوعاتي آقاي احمدي‌نژاد نيز در ادامه همين شگرد آن چه را اظهارات نمايندگان برخي جناح‌هاي سياسي مبني بر شكست دولت در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا خواند، غرض‌ورزانه و بي‌اساس توصيف و تأكيد كرد كه دولت جز برگزاري دقيق و قانونمند انتخابات و پاسداري از رأي ملت، هيچ نقش ديگري در انتخابات نداشته است!
علي‌اكبر جوانفكر در پاسخ به پرسشي درباره نتايج انتخابات شوراها و مجلس خبرگان مدعي شد: دولت نهم، امانت مردم را غنيمت نمي‌داند و برخلاف اسلاف خود براي حفظ و بسط قدرت به دنبال ايجاد حزب و تشكيلات سياسي نبوده و نخواهد بود.
مشاور مطبوعاتي احمدي‌نژاد تأكيد كرد: همه افراد و گروه‌هاي سياسي آزادند تا به هر نحوي كه مناسب مي‌دانند، نتايج انتخابات را تحليل و ارزيابي كنند، اما ادعاي شكست دولت در انتخابات، از هيچ منطق و اصولي پيروي نمي‌كند؛ زيرا دولت،‌ جز برگزاري دقيق و قانونمند انتخابات و پاسداري از رأي مردم نقش ديگري در انتخابات نداشت و در انجام اين وظيفه نيز پيروز و سربلند بيرون آمد.
جوانفكر ادعا كرد مشي و رويكرد اساسي دولت نهم، پرهيز از دخالت در هرگونه انتخاباتي است و اين جهت‌گيري دولت به منزله حركت در مسير تعيين شده از سوي رهبر معظم انقلاب است.
وي هرگونه ارتباط دولت با ائتلاف رايحه خوش خدمت را رد كرد و مدعي شد: اين ائتلاف، تحت عنوان حمايت از ديدگاه‌هاي دولت نهم پا به عرصه انتخابات گذاشت و طيف‌هاي ديگري از اصولگرايان نيز كه در انتخابات با اقبال بيشتري مواجه شدند، خود را حامي دولت نهم معرفي كردند، اما هيچ ارتباطي ميان دولت با اين ائتلافها و گروه‌هاي سياسي وجود ندارد.
جوانفکر در ادامه خبر داد ماه‌ها پيش از موعد برگزاري انتخابات، رييس‌جمهور به همه كساني كه در دولت مسووليت مهمي داشتند و مايل بودند وارد عرصه انتخابات شوند، دستور دادند تا ميان مسووليت دولتي يا شركت در انتخابات يكي را برگزينند و در اجراي اين دستور، بذرپاش مشاور احمدي‌نژاد در امور جوانان از سمت خود استعفاء كرد. (ايسنا، 29/9/85)
اين سخنان در حالي بيان مي‌شود که خورشيدي پدر داماد احمدي‌نژاد تاکيد مي کند که تنها دليلي که موجب شد وي به ليست رايحه خوش راي دهد، نظر آقاي احمدي‌نژاد بوده است. وي مي‌گويد: همان خدايي كه دولت را سر كار آورد بنا به عللي توي گوشش زد.
دبيركل جمعيت خدمتگزاران در ادامه گفت: «من به اعضاي ليست رايحه خوش خدمت اصلا اعتقادي نداشتم، به خودشان هم گفتم. به خاطر شخص آقاي دكتر احمدي‌نژاد راي داده‌ايم، ولي آخرين بار است، تمام شد، تمام. ميلياردها پول در اختيارتان بود چه كار كرديد؟ به خدا اگر كارهاي ويژه بچه‌هاي ما نبود امكان نداشت همان دو نفر هم راي بياورند. چرا؟ براي اين‌كه بچه‌هاي ما براي خدا كار مي‌كردند، در حالي كه حتي به صداوسيما سفارش كرده بودند مواضع اينها را منعكس نكنيد… البته اين شكست خدايي بود. همان خدايي كه به آن وسيله آن دولت را سر كار آورد بنا به عللي الان توي گوشش زد. پس حواستان را جمع كنيد. برخي كارهايي كرده‌اند كه خدا ناراضي شده كه بايد ببينند آن كارها چيست. من تمام استدلال‌ها آن را در نواري براي رييس‌جمهور مي‌فرستم.» (مردم سالاري، دي)
حزب‌الله هم در سرمقاله دوم دي ماه خود نوشت: «بايد بپذيريم كه گروهي با استفاده از چتر حمايت دولتي و به‌رغم داشتن پست‌هاي دولتي و ارتباط نزديك با رييس‌جمهور وارد عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي شدند و بنابراين بايد دخالت در انتخابات را هم تاييد كنيم… ديروز رييس‌جمهور گفت كه ما گفته بوديم در انتخابات از دولت مايه نگذارند، اما آيا نقش ايشان هم در اين عرصه مانند رهبري توصيه، سفارش و تحذير است؟ يا ايشان مي‌توانستند از اين اتفاق جلوگيري به عمل آورند؟ و به جاي گفتار، عمل به توصيه رهبري و در حقيقت كردار را جايگزين مي‌كردند؟»(حزب‌الله، 4 دي)
انتقادها آشکار مي شود
اما اصل شکست فهرست آقاي احمدي‌نژاد و يارانش نيز با واکنش هاي فرواني در جريان اصولگرا روبه رو شد. روزنامه جمهوري اسلامي در اين باره نوشت: … بازگشت اصلاح‌طلبان، شكست آن دسته از اصول‌گراها كه وابسته به دولت هستند و پيروزي اصول‌گرايان غيروابسته به دولت و در نهايت تشكيل شوراهاي مركب نه يكدست، براي كساني كه در يكسال و نيم گذشته همه مجاري امور را در اختيار داشتند، بسيار پندآموز است. غرور، بي‌اعتنايي به مديران با تجربه و لايق، انحصارطلبي، بي‌اعتنايي به وضعيت سخت معيشتي مردم، بدگويي و بددهني نسبت به بزرگان و افراد موجه و مورد احترام مردم و بلندپروازي‌هايي كه نشان از غفلت و بي‌توجهي نسبت به معنويات و بي‌اعتنايي به ضرورت شكرگزاري نسبت به نعمت‌هاي الهي است، از عوامل اصلي شكست كساني است كه هرگز چنين شكستي را باور نمي‌كردند.»
خوش چهره نماينده اقتصادي احمدي‌نژاددر مناظره‌هاي رسانه‌اي دوران انتخابات رياست جمهوري نهم در اين زمينه معتقد است: «خودشيفتگي دولت باعث شكست آنها در انتخابات شوراها شد.»
رييس كميته اقتصادي فراكسيون اصولگرايان مجلس در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اينكه نتيجه انتخابات شوراها در تهران شكست دولت بود، گفت: «اين شكست نشانگر برآورد غلط دولت بوده ‌‏است.» وي تصريح كرد: دولت از توصيه رهبري مبني بر دخالت نكردن در انتخابات استفاده نكرد، در حالي كه اين فرمايشات كمك حكيمانه‌‏اي به دولت بود. نتايج آراي تهران در انتخابات شوراها نشان داد كه برآوردهاي دولت دچار انحراف جدي است كه اميدواريم دولت رفتار خود را اصلاح كند. (ايلنا، 28 آذر)
عماد افروغ نيز با بيان اينكه مردم يك «نه» بزرگ به خرافه‌گرايي، احساس‌گرايي، انتظارگرايي‌هاي نامعقول، اوهامات و تفكراتي كه عقلانيت و تجربه و تخصص را برنمي‌تابد، گفتند، ادامه داد: «مردم به عدالت يك سويه، درك سطحي از عدالت كه ابعاد مختلف فرهنگي،‌ سياسي و اقتصادي عدالت را برنمي‌تابد و متوجه نيازهاي جامع و حقوق جامع شهروندي مردم نيست، «نه» گفتند.»
وي اين حضور و «نه» مردم را موجب پندگيري دانست و گفت: «اين بايد درس عبرتي باشد براي كساني كه به عقلاي قوم گوش نمي‌دهند و به توصيه‌ها و نصايح بزرگان توجه نمي‌كنند.»
وي با بيان اينكه بارها گفته شد كه دولت تلاش كند كه در اين انتخابات دخالت نكند، افزود: « كيست كه باور كند كه دولت دخالت نكرد؟ كيست كه باور كند كه ولو غيرمستقيم، دولت جانبدارانه كار نكرده و از طريق تشكيل برخي ستادها دخالت نكرد؟»
وي اين ستاد را همان ستادي دانست كه هم باعث انشقاق در صف اصولگرايان شد و هم به گونه‌اي با دولت مرتبط بود و اظهار اميدواري كرد كه اين «نه» مردم درس عبرتي براي اين گروه شود. ( ايلنا، 28 آذر)
غفوري فرد نماينده مردم تهران در مجلس هفتم هم با انتقاد از عملکرد حاميان دولت گفت: «انتخابات شوراي اسلامي شهر درس خوبي براي دوستان جوان اصولگرا است، تا در فعاليت‌‏هاي سياسي خود از عنصر «تجربه» استفاده كنند. جبهه پيروان خط امام و رهبري قبل از انتخابات تلاش خود را براي رسيدن به ليست واحد انجام داد اما بعضي از اعضاي جوان‌‏تر كه از پيروزي‌‏هاي قبلي مغرور شده بودند، به اين توافق تن ندادند.» ( ايلنا، 3 دي)
مجتبي شاكري عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران نيز اظهار داشت: برخي دوستان (رايحه خوش خدمت) كه از ائتلاف بزرگ اصولگرايان جدا شدند، روش ناصحيحي را پيش گرفتند كه منجر به پراكندگي آرا شد و نه خود به نتيجه رسيدند و نه گذاشتند نتيجه مطلق نصيب اصولگرايان شود.
مريم بهروزي دبيركل جامعه زينب هم درباره نتايج انتخابات گفت: «حاميان دولت مهم‌ترين ناكامان انتخابات بودند و اين‌كه فقط خانم احمدي‌نژاد راي آورد، دليل مهمش به خاطر زن بودن ايشان است.» (اعتماد، 29 آذر)
تلاش براي ترميم روحيه احمدي نژاد
پس از شکست مطلق احمدي‌نژاد برخي از جريان‌ها و چهره‌هاي اصولگرا براي بازيابي روحيه وي و حاميانش پا به ميدان گذاشتند.
قائم مقام جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي در اظهارنظري دو پهلو تاکيد کرد كساني كه خود را در اين انتخابات به عنوان حامي دولت معرفي كردند، ادعاي خودشان بود و صرف ادعاي آنها دليلي بر حمايت دولت از آنها نبوده است، پس شكست آنها نيز نمي‌‏تواند به معناي شكست دولت تلقي شود. استدلال كساني كه مي‌‏گويند عدم اقبال مردم به زريبافان و بذرپاش به معناي شكست سياست‌‏هاي دولت است، قابل قبول نيست. زماني مي‌‏توان اين حرف را زد كه خود دولت و برنامه‌‏هايش در يك همه‌‏پرسي مورد ارزيابي قرار بگيرد. جالب اينجاست رسانه‌هاي حامي احمدي‌نژاد انتخابات 24 آذر را همه‌پرسي براي تاييد برنامه‌هاي رئيس دولت نهم تبليغ مي‌کردند.
اسدالله بادامچيان قائم مقام حزب موتلفه اسلامي گفت: انتخابات شوراها نشان داد كساني كه آقاي چمران و دكتر شيباني را در فهرست خود قرار نداده بودند، اشتباه كرده‌اند. با اين حال شکست ليست رايحه به معني شکست احمدي‌نژاد نيست.
باهنر نايب‌رئيس مجلس در پاسخ به اين سوال كه آيا شكست حاميان دولت در اين انتخابات، گفت: اينكه عده‌اي انحصاراً خود را حامي دولت بدانند، يك ظلم در حق رئيس‌جمهور است چرا كه همه‌اصولگرايان حامي و پشتوانه ‌دولت هستند.
اميررضا واعظي ‌آشتياني عضو شوراي شهر دوم تهران و نامزد فهرست رايحه خوش خدمت (حاميان احمدي‌نژاد) هم با اعتراف به شكست اين فهرست در انتخابات شورها، مدعي شد كه اين مساله به معناي شكست سياست‌هاي دولت و شخص احمدي‌نژاد نيست.
وي همچنين با انتقاد از اظهارات برخي حاميان احمدي‌نژاد در زمان انتخابات تاكيد كرد: آنهايي كه مي‌گفتند 30 ميليون نفر در انتخابات به ليست حاميان دولت راي مي‌دهند، خود بايد پاسخگوي اظهاراتشان باشند.
اما در اين ميان جالب‌ترين اظهار نظر را رامين دبير سياسي ائتلاف رايحه خوش خدمت (حاميان احمدي نژاد) بيان كرد. وي گفت پيروزي اصولگرايان را پيروزي خود مي‌دانيم! احتمالا ايشان از ياد برده‌اند که تا هفته پيش وي و دوستانش هر کس را که در دايره ياران خود نمي‌ديدند غيراصولگرا مي‌ناميدند، لاجرم بايد از ليست حذف شوند…خط و نشان‌ها براي شهردار نيز که جاي خود دارد.
درس اندوزي از شکست
هنوز براي پيش‌بيني حرکت‌هاي بعدي آقاي احمدي‌نژاد و حاميان وي در بزنگاه‌هاي بعدي زمان لازم است. بايد ديد که اين تازه واردان عرصه سياست خواهند توانست آنچه را که با تجربگان سياست در خشت خام مي‌بينند، در آينه 24 آذر مشاهده کنند…؟
اين پرسشي است که آينده بدان پاسخ خواهد گفت.