عجايب هفتگانه انتخابات

عصرنو 42:
نامه وارده :
انتخابات 24 آذر، اگرچه ظاهرا بدون مساله خاصي به سود اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان معتدل و شكست ستاد حاميان احمدي‌نژاد به پايان رسيد اما براي نخستين بار در تاريخ انتخابات ايران بدعت‌هاي عجيبي رخ داد كه هر ناظر بي‌طرفي را متعجب كرده است. نكته قابل تامل، سكوت و عدم پاسخگويي مسوولان نسبت به اين موارد است كه هريك از آنان به تنهايي مي‌تواند بي‌كفايتي مجريان انتخابات را ثابت كند. در اين مقاله 7 مورد از عجيب‌ترين اتفاقات انتخابات اخير در كنار هم قرار گرفته‌اند، تا خوانندگان و البته مجريان برگزاري انتخابات خود درباره كيفيت شمارش آرا در اين دوره قضاوت كنند.
1- براي نخستين بار، چندين صندوق راي در تهران و لواسانات مفقود شد. پس از 4 روز كه تعدادي از صندوق‌ها پيدا شدند تعداد آرا در برخي از اين صندوق‌ها اصلاح‌طلبان صفر و تعداد آراي حاميان دولت بسيار بالاتر از صندوق‌هاي ديگر در همان مناطق اعلام شد. (شهر فردا 29/9/1385)
2- براي نخستين بار به نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، اجازه بازديد از سايت‌هاي شمارش آرا در فرمانداري تهران داده نشد. (امروز 27/9/1385)
3- براي نخستين بار، تعداد آراي باطله در انتخابات شوراهاي تهران بيش از 250 هزار اعلام شد كه تقريبا از راي نيمي از منتخبان تهران بيشتر است.
4- براي نخستين بار تعداد زيادي از نمايندگان اصلاح‌طلبان از سايت‌هاي شمارش آرا اخراج شدند و در مواردي كار شمارش آرا بدون حضور ناظران اصلاح‌طلب ادامه يافت. (شهر فردا 28/9/1385)
5- براي نخستين بار وزير كشور و معاون وي، دو رقم كاملا متفاوت را در مورد ميزبان مشاركت مردم در انتخابات اعلام كردند.
6- براي نخستين بار، پس از آن‌كه در اخبار ساعت 21 شب 26/9/1385 گفته شد كه كار شمارش آراي انتخابات خبرگان در تهران هم‌اينك به پايان رسيده و در مرحله تنظيم صورتجلسه مي‌باشد تا ساعت 14 بعدازظهر روز 27/9/1385 كه نتايج انتخابات تهران اعلام گرديد، در كليه بخش‌هاي خبري اعلام شد كه كار شمارش آرا در تهران به پايان رسيده و نتايج آن نيز به زودي اعلام مي‌شود. تحليل خوشبينانه در اين مورد آن است كه مسوولان ستاد انتخابات در تمام طول 17 ساعت مشغول تنظيم صورتجلسه بوده‌اند!
7- اما عجيب‌ترين اتفاق انتخابات 24 آذر، خبري بود كه سايت بازتاب منتشر كرد و البته پس از مدتي، به دلايلي كه چندان نامعلوم نيست مجبور به برداشتن آن شد. در اين مطلب كه به صورت جدول تهيه شده بود با مقايسه نتايج شمارش 5910 صندوق با نتايج نهايي حاصل از شمارش 6230 صندوق، كه هر دو از سوي انتخابات كشور اعلام شده بود، مشخص گرديد كه آراي كانديداهاي نزديك به اصلاح‌طلبان پس از شمارش 320 صندوق باقيمانده نه تنها افزايش نيافته، بلكه تا حدودي هم كمتر شده است. براي مثال راي آقاي محسن قمي كانديداي اختصاصي حزب اعتماد ملي در 5910 صندوق 703318 راي و در شمارش نهايي 543688 راي اعلام شد.
وزارت كشور در پاسخ به اين ابهام گفته است: آراي اعلام شده از 5910 صندوق تقريبي و نسبي بوده و آراي قطعي محسوب نمي‌شده است. اما سوال اين است كه آيا ارقامي نظير 318/703 راي آقاي قمي و يا 271/579/1 راي آقاي هاشمي‌رفسنجاني مي‌تواند ارقامي تقريبي و نسبي باشند؟
البته مواردي كه گفته شد به هيچ عنوان به معناي بي‌تاثير بودن راي مردم نيست، چرا كه در همين انتخابات آراي تعدادي از كانديداهاي اصلاح‌طلب به قدري بالا بود كه خروج آنها از ليست منتخبين به هيچ‌وجه امكان‌پذير نبود. اما وقتي وزير كشور جمهوري اسلامي مي‌گويد كه حتي راضي به جابه‌جا شدن يك راي نيز نيستند نمي‌توان از ايشان سوال نكرد كه علت سكوت در برابر تخلفات ذكر شده كه مي‌تواند به سلب اعتماد شهروندان راي‌دهنده بينجامد چيست؟
حزين