عصرنو شماره 42 – چهارشنبه 6 دي 85 : بيانيه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران به مناسبت انتخابات 24 آذر

متن اين بيانيه به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
حضور گسترده و آگاهانة ملت رشيد ايران در انتخابات شوراهاي شهر، خبرگان و ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي و رأي آگاهانه و معني‌دار ملت رشيد ايران، آغاز فصل نويني از مبارزات سياسي اجتماعي جامعة ايران را نويد مي‌دهد.
اين حضور گسترده علي‌رغم تجربة انتخابات مجلس هفتم ورياست جمهوري نهم و سربرآوردن تفكرات اقتدارگرايانة پوپوليستي پس از يكي از پرشورترين جنبش‌هاي اصلاحي تاريخ معاصر ايران و همچنين علي رغم شرايط ناعادلانة تحميل شده بر عرصة رقابت انتخاباتي و تمامي تخلفات و اقدامات غيرقانوني،‌‌ از افول تدريجي گفتمان‌هاي معطوف به كنش‌هاي احساسي انزواطلبانه و نيز راديكاليسم شعاري و افراط‌گري‌هاي غير متعهد به منافع و مصالح ملي در جامعة ايران و متقابلاً از عزم راسخ ملت در پيگيري مجدانة مطالبات و حقوق قانوني و مشروع خويش از طريق مبارزه‌اي قانوني، مدني، مسالمت جويانه و مستمر حكايت داشت و اين خود بدان معناست كه ايران اسلامي در پرتوي جنبش اصلاحي دهة اخير مهم‌ترين گام را در جهت بسترسازي دموكراسي و مردمسالاري نهادينه و تحقق توسعة سياسي برداشته است. بر تمامي متفكران و روشنفكران متعهد و جريان‌هاي طرفدار آزادي و عدالت به ويژه احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب است كه اين روند مبارك را پاس دارند و در تداوم و ارتقاي آن بكوشند.
مهم‌ترين نشانة اين تحول مبارك رأي آگاهانه و پاسخ قاطع و عبرت آموزي است كه ملت علي‌رغم حجم انبوه تبليغات عوامگرايانه و پوپوليستي دو سال اخير به تفكر تماميت‌خواه اقتدارگرا و مظاهر شناخته‌شدة آن داد و نسبت خود را با رويكرد‌هاي ستيزه‌جو و ماجراجويانة عاري از منطق و عقلانيت در ادارة شئون داخلي و خارجي كشور آشكار ساخت.
از جمله نشانه‌هاي صحت چنين تحليل و قضاوتي نسبت به رفتار جامعه در انتخابات اخير، وحدت و انسجام نسبي سطوح و بخش‌هاي مختلف جامعه در مقابل تفكرات اقتدارطلب و تماميت خواه افراطي است. شكل‌گيري ائتلاف كامل و بدون معارض در سطح احزاب اصلاح‌طلب حول محور آقاي خاتمي علي رغم تمامي فتنه‌گري‌ها و تفرقه‌افكني‌هاي آشكار و نهان كه دامنة آن رسانة ملي را نيز دربرگرفت و همچنين عدم همراهي و ائتلاف جريان‌هاي محافظه‌كار و متحدان سابق با اقتدارگرايان حاكم، در كنار رأي معني‌دار مردم در اين انتخابات، بيانگر دغدغة مشترك و فراگير ملت ايران نسبت به تفكر حاكم و سياست‌ها و رويكردهايي است كه اكنون پس از گذشت دوسال آثار سوء خود را بر اصلي‌ترين و حياتي‌ترين بخش‌هاي منافع و مصالح ملي در حوزه‌هاي داخلي و خارجي آشكار ساخته‌ است و در آينده ابعاد گسترده‌تري از آن را شاهد خواهيم بود.
در اين انتخابات اصلاح‌طلبان با توجه به محدوديت‌هاي تحميلي و شرايط رقابت ناعادلانه از قبيل محدوديت رسانه‌اي و رد صلاحيت بسياري از داوطلبان مشهور و شناخته‌شده خود در سراسر كشور، اهداف خود را بيش از پيروزي، در شكست جريان اقتدارگراي حاكم در تثبيت حاكميت يكپارچة خويش، محدود و پاسخگو كردن قدرت و باز نگاه داشتن مسير و امكان مبارزة سياسي قانوني اصلاح‌طلبانه از طريق ترغيب و تشويق جامعه به مشاركت فعال و گسترده تعريف كرده‌ بودند و به انتخابات شوراها به عنوان شروعي مجدد و همواركنندة مسير براي انتخابات مجلس و رياست جمهوري آينده مي‌نگريستند. اولويت اهداف مذكور در نظر اصلاح‌طلبان چنان بود كه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران از پيشنهاد كانديداي اختصاصي در فهرست ائتلاف خودداري كرد. از اين رو نتايج فراتر از انتظار بدست آمده و رشد و گسترش روحية سرزندگي و اميد نسبت به امكان مبارزة قانوني و مسالمت‌جويانه درپيگيري و تحقق اهداف و نيز پيروزي نسبي اما چشمگير فهرست‌هاي انتخاباتي ائتلاف اصلاح‌طلبان در سراسر كشور را بي ترديد بايد يك پيروزي ارزشمند در جهت تحقق اهداف مذكور ارزيابي كرد. بدون شك انسجام و اتحاد بيشتر اصلاح‌طلبان در آينده منشاء آثار و بركات ارزشمندتري براي كشور و نظام خواهد بود.
ما اين پيروزي را متعلق به ملت بزرگ ايران دانسته و تمامي احزاب و جريان‌هاي ضد اقتدار را اعم از آنها كه حاضر نشدند در كنار اقتدارگرايان قرار گيرند و آنها كه به علت حاكميت فضاي ناعادلانه قادر به ارائة فهرست انتخاباتي نشدند، اما با حضور خود در شكست اقتدارگرايان نقش آفريدند، در آن سهيم ‌دانسته، كلية جريان‌هاي سياسي ضد اقتدار را به حفظ و تقويت همسويي موجود فرا مي‌خوانيم.
اما شكست اقتدارگرايان حاكم، به ناكامي از دستيابي به اهداف انحصارطلبانة خويش در انتخابات شوراها و خبرگان محدود نمي‌شود، آنان با برگزاري انتخاباتي كه به واقع مي‌توان آن را شبهه‌انگيزترين و بحث انگيزترين انتخابات تاريخ جمهوري اسلامي ايران ناميد، تجربه‌اي منفي و سراسر شكست از خود به نمايش گذاشتند. بلاتكليفي نحوة شمارش آراء تا ساعتها پس از اتمام مهلت قانوني اخذ رأي، صورتجلسة صندوق‌ها در شعب اخذ رأي بدون شمارش آراء، مفقود شدن موقت تعدادي از صندوق‌ها به هنگام انتقال از شعب اخذ رأي به پايگاه‌‌هاي شمارش آراء، وصول برخي صندوق‌ها به پايگاه‌هاي شمارش آراء با پلمب شكسته يا فاقد ته برگ تعرفه و يا فاقد صورتجلسة برگشمار، كاهش يكبارة آراي تعدادي از كانديداهاي انتخابات خبرگان در اعلام‌هاي رسمي، عدم تغيير درصد آراي نمايندگان ائتلاف‌ها حامي شهردار در طول اعلام آراء از صدا و سيما و برعكس كاهش مرتب آراي نامزدهاي اصلاح‌طلب در كنار رشد جهشي آراي كانديداهاي ائتلاف حامي دولت كه آشكارا از مديريت شدن آرا حكايت دارد و بالآخره عدم اعلام رسمي آمار شركت كنندگان در انتخابات خبرگان عليرغم گذشت ده روز پس از برگزاري انتخابات، ابهام‌هاي بي‌پاسخ و اجزاي معماي حل نشدة پرابهام‌ترين انتخابات تاريخ جمهوري اسلامي ايران را تشكيل مي‌دهد. ظاهراً بي علت نيست اگر در اين دوره براي اولين‌بار پس از گذشت دو دهه مشاهده‌ مي‌كنيم جملة معروف «ميزان رأي ملت است» از برگه‌هاي رأي حذف مي‌شود.
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران ضمن انتقاد شديد از مديريت ضعيف و جانبدارانة بخش‌هاي نظارت و اجرايي انتخابات اخير و تأكيد بر ضرورت پيگيري ابهام‌ها و تخلفات و تقلبات آشكار مذكور به ملت ايران يادآور مي‌شود، از كساني كه حتي جملة «ميزان رأي ملت است» را بر برگه‌هاي رأي برنمي‌تابند انتظاري جز اين نيست. آنچه مي‌تواند ضامن تحقق و اجراي اين جملة به يادگارمانده از امام خميني باشد، حضور فراگير، مستمر، آگاهانه و نهادمند شما در عرصة مبارزة اصلاحي و مشاركت و تأكيد مجدانه شما در انتخابات و استفاده از حق رأي خويش است. نتايج انتخابات خبرگان و شوراهاي اخير بيانگر اين واقعيت است كه تنها با چنين مشاركت و حضوري مي‌توان تخلفات و تقلبات را بي‌اثر و عاملان آن را از ادامة اعمال چنين شيوه‌هايي نااميد ساخت.
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران
5/10/85