بيانيه ارگان اقشار سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران در مورد انتخابات سازمان نظام پرستاري

عصرنو 40:
به نام خدا
نهادهاي صنفي به عنوان بخشي از نهادهاي غيردولتي، از جمله مهم‌ترين اجزاي تشكيل دهنده جامعه مدني بوده و نقشي اساسي در فرآيند توسعه و تعميق مردمسالاري در جامعه به عهده دارند. مجموعه‌هايي نظير احزاب، سازمان‌هاي صنفي و NGO‌ها، ضمن پيشبرد اهداف و علايق مشترك اقشار و گروه‌هاي مختلف اجتماعي، در روند تأمين حقوق آحاد جامعه، انتقال مسالمت‌آميز مطالبات اقشار مختلف مردم به حاكميت و بالاخره ايجاد تعامل سازنده و متكامل با حاكميت، نقشي بي‌بديل دارند.
در كشور ما به دليل فقدان نهادهاي قدرتمند اجتماعي و صنفي، متأسفانه تاكنون امكان پيگيري مطالبات اقشار و گروه‌هاي اجتماعي به صورتي سازمان‌يافته و مطلوب فراهم نبوده است. بر همين اساس يكي از اقدامات ارزنده دولت اصلاحات، گسترش نهادهاي غيردولتي و حمايت از تشكيل و تقويت نهادهاي مدني و صنفي بوده است. تأسيس سازمان نظام پرستاري در سال 1381 از جمله افتخارات دولت و مجلس در اين عرصه محسوب مي‌گردد. تشكيل اين نهاد صنفي، پاسخ شايسته‌اي بود به اساسي‌ترين و قديمي‌ترين مطالبه جامعه پرستاري ايران به عنوان يكي از شريف‌ترين و زحمتكش‌ترين اقشار جامعه كه متأسفانه همانند بسياري از گروه‌هاي اجتماعي ديگر از جايگاه درخور و شايسته‌اي برخوردار نبوده و در زمينه مسائل شغلي، رفاهي و معيشتي با مشكلات عديده‌اي روبرو بوده و هستند.
در هفته‌هاي گذشته شاهد برگزاري دومين دوره انتخابات اين نهاد صنفي ارزشمند بوديم. كميته پزشكان ارگان اقشار سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران ضمن تبريك به تمامي پرستاران عزيز به خاطر سپري كردن اين مرحله از تعالي صنفي و سازماني و در آستانه تشكيل دومين دوره فعاليت سازمان نظام پرستاري، يادآوري چند نكته را ضروري مي‌داند:
1. متأسفانه همانگونه كه انتظار مي‌رفت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به دليل عدم اعتقاد و اعتماد دولت نهم به نهادهاي غيرحكومتي و مشاركت نهادينه جامعه در اداره امور خود با انتخابات سازمان نظام پرستاري برخوردي غيرمسئولانه داشته و موجبات سردي انتخابات اين نهاد صنفي حساس را فراهم نمود. تغيير زمان برگزاري انتخابات از نيمه دوم شهريورماه به پنجم آبان ماه (همزمان با روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان و عيدفطر)، تأخير در تشكيل ستادهاي اجرايي شهرستان‌ها (در برخي شهرها پس از گذشت بيش از يك ماه ستاد اجرايي تشكيل نشده بود)، تأخير در ثبت‌نام كانديداها، عدم تبليغات در رسانه‌هاي گروهي و راديو و تلويزيون و … از جمله موارد مهرورزي‌هاي دولت نهم با اين نهاد صنفي در برگزاري دومين دوره انتخابات آن بود. در نتيجه انتخابات در غياب اكثريت پرستاران، بهياران و حرف وابسته برگزار گرديد به‌گونه‌اي كه دست‌كم در ده شهر كشور از جمله پنج مركز استان، انتخابات به مرحله مياندوره‌اي موكول شد.
2. بي‌ترديد اعضاي صنوف اجتماعي پيش و بيش از دولت و حاكميت بايد به دنبال تقويت نهادهاي صنفي مختص به خود و پيگيري جمعي حل مشكلات قشر خويش باشند. از اين رو بي‌تفاوتي پرستاران و مشاغل وابسته در كانديداتوري براي عضويت در هيأت مديره سازمان و يا دست كم براي شركت در انتخابات، در درجه نخست موجب مخدوش شدن اتحاد و همبستگي خود آنان شده و ضمن بغرنج‌تر كردن معضلات و مشكلات، دستيابي به راه‌حل‌ها را پيچيده‌تر و سخت‌تر خواهد كرد. لذا اميد مي‌رود جامعه پرستاران، بهياران و كاردانان اتاق عمل و بيهوشي با حضور مسئولانه‌تر و گسترده‌تر در انتخابات ميان دوره‌اي هشتم دي‌ماه و شركت فعال در انتخابات در حفظ منافع صنفي خود بكوشند. دولت نهم نيز موظف است دست كم با برگزاري فعالانه و به دور از اهمال انتخابات مياندوره‌اي در شهرهاي باقيمانده، بخشي از سستي‌هاي خود در برگزاري مرحله اول انتخابات را جبران كند.
3. از آنجا كه پرستاران در حوزه‌اي خدمت مي‌كنند كه حاكميت در آن حوزه تعهدات و مسئوليت‌هاي اساسي و آشكاري دارد، دولت بايد به دور از تنگ‌نظري و انحصارطلبي، نهايت همكاري را با نهادهاي صنفي پرستاري به ويژه سازمان نظام پرستاري، در حل مشكلات متعدد اين قشر به عمل آورد.
4. تشكيل دومين دوره سازمان نظام پرستاري جمهوري اسلامي ايران فرصت مناسبي است براي منتخبان جامعه پرستاري تا با جمع‌بندي مطالبات و ديدگاه‌هاي اعضاي اين قشر، ضمن ايجاد تعامل دو سويه و منطقي با بدنه صنف و نيز حاكميت، در مسير حل مشكلات صنفي، اجتماعي، ‌آموزشي و رفاهي پرستاران بكوشد.
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران ضمن تبريك به منتخبان جديد سازمان نظام پرستاري اميدوار است كه هيأت مديره جديد، ضمن بسط همكاري و مشاركت با ساير نهادهاي صنفي و پرستاري، حل اصلي‌ترين مشكلات اين قشر تحصيل كرده از جمله افزايش حقوق و دستمزد پرستاران، تصويب حرفه پرستاري در شمار مشاغل سخت و زيان‌آور، تبيين مسير ارتقاء شغلي و تسهيل مسير تحصيلات تكميلي پرستاران را در گام دوم تكامل سازماني پيگيري نمايند.
والسلام
ارگان اقشار
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران
6/9/85