سید مصطفي ‌‏تاج‌‏زاده: فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان كارآمدترين ليست انتخاباتي است

عصرنو 41: روز يكشنبه 19/9/85 در دانشكده حقوق دانشگاه تهران مناظره سيدمصطفي تا‌‏ج‌‏زاده، نماينده ائتلاف اصلاح‌‏طلبان و لطفي، نماينده ستاد رايحه خوش‌‏خدمت به دليل عدم حضور نماينده رايحه خوش خدمت، به جلسه پرسش ‌‏و پاسخ ميان دانشجويان و تاج‌‏زاده تبديل شد.
در ابتداي اين مراسم، تاج‌‏زاده، با ذكر تاريخچه‌‏اي از تشكيل شوراهاي شهر و روستا در دولت، گفت:‌‏ يكي از برنامه‌‏هاي خاتمي كه وعده داده بود اگر رييس‌‏جمهور شود آن را اجرا مي‌كند، اجراي اصول مربوط به شوراها مندرج در قانون اساسي بود. قانون اساسي ما به دليل اينكه در فضايي ضد استبداد نوشته شده بود، بر تشكيل شوراها تأكيد داشت. در قانون اساسي نه‌‏تنها بر تشكيل شوراها بلكه بر پيشبرد همه امور به صورت شورايي نيز تأكيد شده است.
اولين معاون سياسي وزارت كشور در دولت اصلاحات ضمن تشريح مقدمات تشكيل شوراها، گفت: اولين معضل ما در بدو ورود به وزارت كشور، محاكمه كرباسچي و شهرداران مناطق تهران بود كه طبيعتاً وزارت كشور را نيز درگير خود كرد. پس از تشكيل دولت اصلاحات، انتخابات مجلس خبرگان رهبري بايد در سال 1377 برگزار مي‌‏شد. قبل از انتخابات خبرگان استيضاح آقاي عبدالله‌‏ نوري پيش آمد و وي به ناچار وزارت كشور را ترك كرد. سپس آقاي موسوي لاري با رأي اعتماد مجلس پنجم وزير كشور شد. ما پس از برگزاري انتخابات خبرگان بلافاصله اعلام كرديم كه قصد داريم انتخابات شوراها را چهارماه بعد برگزار كنيم كه اين مساله با توجه به شرايط كشور بي‌‏سابقه بود.
وي با اشاره به فشارهاي اوليه در برگزاري اولين دوره انتخابات شوراها، گفت: در آن زمان فشارهاي زيادي به ما وارد مي‌‏شد كه جلوي برگزاري انتخابات شوراها را بگيريم. بخشي از اين فشارها از سوي علي لاريجاني بود. وي پس از اينكه از رايزني‌‏هاي خود با بنده و موسوي لاري نااميد شد، موضوع را با آقاي خاتمي مطرح كرد كه از آنجا هم نتيجه‌‏اي نگرفت و در نهايت ناچار به پخش اطلاعيه ستاد انتخابات كشور در مورد برگزاري انتخابات شوراها از رسانه ملي شد.
تاج‌‏زاده تصريح كرد: حتي در آن زمان آقاي كروبي به ما اعلام كرد كه جهرمي (معاون سابق اجرايي
شوراي نگهبان) نزد وي رفته و پرسيده است كه چرا وزارت كشور قصد برگزاري انتخابات شوراها و واگذاري شهرداري تهران را به ديگران دارد. پاسخ داديم ما علاوه بر وظيفه قانوني كه در مورد برگزاري اين انتخابات داريم، به دنبال تشكيل نهادهاي مدني هستيم و وجود اين نهادها را نيز به نفع كشور مي‌‏دانيم. با تشكيل شوراها در واقع آرزويي كه از مشروطه تاكنون مطرح بود،‌‏ محقق شد.
وي گفت: در انتخابات دور اول شوراها حدود 24 ميليون نفر شركت كردند كه اين رقم شش ميليون نفر بيشتر از شركت‌‏كنندگان در انتخابات خبرگان رهبري بود كه چهار ماه پيش از آن برگزار شده بود. در دور اول شوراها، پايگاه اجتماعي اقدام متناسب با تعداد منتخبان بود. يعني ترك‌ها و كردها و عرب‌ها و … و حدود 11 درصد منتخبين، از اهل سنت بودند و بيش از هزار نفر از زنان نيز كه به لحاظ اجتماعي شهروند درجه دو محسوب مي‌‏شدند، در شوراها رأي آوردند.
عضو شوراي مركزي حزب مشاركت ايران اسلامي با اشاره به فوايد تشكيل شوراها، گفت: تا امروز كه هشت سال از تشكيل اين شوراها مي‌‏گذرد، بنده نشنيده‌‏ام كه فردي بگويد تشكيل اين شوراها در مناطق مرزي به منافع ملي و امنيت مرزها لطمه وارد كرده است. ضمن آنكه 99 درصد شوراها بدون وجود مشكلي به كار خود ادامه داده‌‏اند.
تاج‌‏زاده با تأكيد بر اينكه در ايران فردي وجود ندارد كه اصل نهاد شورا را زير سوال ببرد و بگويد كه شوراها با جامعه ايراني ناسازگار است و يك پديده شكست‌‏خورده محسوب مي‌‏شود. البته برخي‌‏ها در اوايل تشكيل شوراها، به دليل اينكه منتخبان دور اول اصلاح‌‏طلبان بودند، مي‌‏گفتند كه شوراها موفق عمل نكرده‌‏اند.
اولين معاون سياسي وزارت كشور در دولت خاتمي با تأكيد بر اينكه قانون مصوب مجلس در مورد شوراها با آنچه در قانون اساسي بر آن تأكيد شده است، از زمين تا آسمان متفاوت است، گفت: در قانون اساسي اختيارات زيادي بر عهده شوراها گذاشته شده است، در حالي كه طبق مصوبه مجلس، اختيارات شوراها محدود است.
تاج‌‏زاده با اشاره به اينكه معمولاً انتخابات دو كاركرد دارد، گفت: اولين كاركرد شوراها تشكيل نهاد مربوطه است و كاركرد دوم اين است كه هرقدر شرايط بين‌‏المللي حساس مي‌‏شود، به همان ميزان نيز انتخابات مهم و تأثيرگذار مي‌شود.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با اشاره به پيامدهاي انتخابات دوره سوم شوراها، گفت: اگر ليست حاميان آقاي احمدي‌‏نژاد در اين انتخابات رأي آورد، به معناي آن است كه تمام سياست‌‏هاي موجود كشور با شدت بيشتري دنبال خواهد شد ولي اگر اصلاح‌‏طلبان پيروز انتخابات باشند، احتمال زياد دارد كه سياست‌‏هاي كلان كشور تغيير ‏كند و اصلاح شود.
وي با تأكيد بر اينكه در صورت عدم حضور مردم در انتخابات شوراها، اين كانديداهاي اقتدارگرايان هستند كه به شوراها راه مي‌‏يابند، گفت: سقف و كف آراي اقتدارگرايان تقريباً نزديك است. به علاوه تحريم انتخابات زماني موثر است كه نيروي تحريم‌‏كننده بتواند با عدم شركت خود در انتخابات از آن به نفع اهداف دموكراتيك خود استفاده كند، در غير اين صورت تحريم به نفع طرفداران انسداد سياسي در كشور رقم مي‌‏خورد. به عبارت ديگر راي ندادن مساوي با راي دادن به نامزدهاي حامي آقاي احمدي نژاد است.
عضو شوراي مركزي حزب مشاركت ايران اسلامي افزود: ما با تعطيلي روزنامه شرق و وجود احزاب پادگاني و دخالت آنها در روند انتخابات، دل را به دريا زديم و وارد انتخابات شده‌ايم چون شرط اصلي در پيروزي در انتخابات را مردم مي‌‏دانيم. اگر شرايط كشور حساس شود و اين حساسيت ايجاب كند كه به نوعي يكصدا شويم و هماهنگ عمل كنيم، دست به ائتلاف مي‌‏زنيم و زديم. واقعيت آن است كه ما ائتلاف كرده‌‏ايم و جناح اقتدارگرا در ايجاد ائتلاف شكست خورده است.
تاج‌‏زاده در ادامه با اشاره به اظهارات اخير احمدي‌‏نژاد در معرفي دو نفر به عنوان مفسد اقتصادي، گفت: اين دو فرد مفسد اقتصادي چه كساني بودند؟ نادر شريعتمداري عضو شوراي شهر تهران افشا كرد كه يكي از اين دو فرد، از طرف‌هاي قرارداد شهرداري تهران در زمان آقاي احمدي‌‏نژاد بود.
وي به تخلفات مالي 350 ميليارد توماني در يك سال در شهرداري دوران آقاي احمدي‌‏نژاد اشاره كرد و گفت: بنده به افشاگري‌‏هاي جناح مخالف وي در شوراي شهر تهران و رسيدگي كميته تحقيق و تفحص مجلس هفتم در اين خصوص كاري ندارم اما از آقاي احمدي‌‏نژاد مي‌خواهم به صورت صريح و شفاف براي مردم توضيح دهند كه اين پول‌‏ها را كجا صرف كرده است، آيا براي عمران شهري هزينه شده يا صرف هزينه‌‏هاي انتخاباتي شده است؟
اولين معاون سياسي وزارت كشور دولت اصلاحات با اشاره به اختلافات موجود بين محافظه‌كاران و اقتدارگراها در مجلس هفتم و دولت اشاره كرد و گفت: زماني خاتمي گفت كه عليه دولت اصلاحات هر نه روز يك بحران ايجاد مي‌‏كنند اما امروز هر نه روز دولت خود يك گاف مي‌‏دهد؛ دولتي كه اول ساعت كار بانك‌‏ها را تغيير مي‌‏دهد و سپس براي بررسي آن كميته كارشناسي تشكيل مي‌‏دهد.
وي تأكيد كرد: ليست ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در شوراي شهر تهران، منهاي جنبه‌‏هاي سياسي باسابقه‌‏ترين و كارآمدترين ليست موجود در اين انتخابات است.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه هرجا ميزان مشاركت مردم در انتخابات بيشتر باشد، احتمال پيروزي اصلاح‌‏طلبان افزايش مي‌‏يابد،‌‏ علت شكست اصلاح‌‏طلبان در دور دوم شوراها را در تهران و شهرهاي بزرگ عدم حضور مردم در اين انتخابات عنوان كرد و گفت: جناح اقتدارگرا در انتخابات دور دوم شوراها با سازماندهي احزاب پادگاني و تنها با 90 هزار رأي در تهران پيروز انتخابات شد اما اگر حضور مردم در انتخابات آينده گسترده‌‏تر شود، با حزب پادگاني و لشگر نظارت هم نمي‌‏توان پيروز انتخابات شد.
تاج‌‏زاده در پاسخ به سوال دانشجويي كه پرسيد «آيا جناحي شدن شوراها، آينده اين نهاد را دچار چالش نمي‌‏كند؟» گفت: در جوامع دموكراتيك، احزاب حرف اول را مي‌‏زنند. امروز كسي ترديد ندارد كه دموكراسي بدون احزاب وجود خارجي ندارد، چون مسايل سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در جوامع امروز پيچيده‌‏تر از آن است كه يك فرد به تنهايي بتواند آن را حل كند، در واقع شناسايي و رفع معضلات اين عرصه‌‏ها نيازمند كار گروهي است. ما بايد به اين بينديشيم كه به جاي ايجاد موازنه منفي، موازنه مثبت بين احزاب ايجاد كنيم.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي ضمن انتقاد از اظهارات احمدي‌‏نژاد در خصوص احزاب، گفت: اين عجيب است كه آقاي احمدي‌‏نژاد بگويد من تئوري نمي‌‏خواهم. كسي كه تئوري ندارد، طرفدار آنارشي است. اگر احزاب در جامعه‌‏اي كنار گذاشته شود، اختلافات سياسي در آن جامعه كاهش نمي‌‏يابد. در حكومت يكدست هم اختلاف وجود دارد، كما اينكه ما اين اختلاف را در دور دوم شوراها و نيز اختلاف مجلس و دولت در انحلال سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي به وضوح ببينيم.
تاج‌‏زاده در پاسخ به سوال دانشجويي كه پرسيد «چرا اصلاح‌‏طلبان علت عدم توفيق خود در انتخابات را با طرح عدم شركت مردم در انتخابات توجيه مي‌‏كنند؟ آيا اين نشانه توهين به شعور مردم نيست؟»، گفت: علت شكست اصلاح‌‏طلبان در انتخابات دور دوم شوراها عدم حضور مردم در انتخابات بود اما علت شكست ما در انتخابات رياست‌‏جمهوري دوره نهم وارد شدن با نامزدهاي متعدد بود. اما امروز ما با تجربه گرفتن از اين شكست براي انتخابات شوراها دست به ائتلاف زده‌‏ايم.
وي در پاسخ به سوال ديگر دانشجويي مبني بر اينكه «موضع نهضت آزادي ايران و ملي _ مذهبي‌‏ها در مورد ليست ائتلاف اصلاح‌‏طلبان چيست؟»، گفت: نهضت آزادي به صورت صريح اعلام كرده است كه اگر اصلاح‌‏طلبان در انتخابات شوراها به ليست واحد برسند، از اين ليست حمايت مي‌‏كند اما ملي‌‏-مذهبي‌‏ها از مردم خواسته‌‏اند كه به اقتدارگرايان رأي ندهند.
اولين معاون سياسي وزارت كشور دولت اصلاحات درخصوص سياست‌‏هاي اتخاذ شده دولت در مسايل مختلف كشور، گفت: اين سياست‌‏هاي غيرعلمي و غيركارشناسي است كه حتي صداي اقتدارگرايان را هم درآورده است، به طوري كه اعلام كرده‌‏اند در قرن بيست‌‏و يكم با اين سياست‌‏ها نمي‌‏توان كشور را اداره كرد. از نظر بنده هم در عرصه بين‌‏الملل و هم در عرصه داخلي، چشم‌‏انداز خوبي را براي كشور متصور نيست كه نمونه اخير آن بحث محروميت فوتبال ايران در ميادين بين‌‏المللي است. بايد با دادن راي به نامزدهاي اصلاح‌طلبان سياست‌هاي كشور كارشناسانه و علمي و امنيت كشور تأمين شود.