سه فهرست انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان؛ نشتر واقعیت بر حباب توهم یکدستی حاکمیت

عصرنو 41: بیایید برای چند لحظه چشم ها را ببندیم و تصویری که جریان اقتدارگرا به مدد صداوسیما و رسانه های دیگر در اختیار این جریان، از اختلاف در شورای شهر اول تهران و عملكرد آن شورا خلق کرده است را در ذهن مجسم کنیم…
چهره های عبوس وعصبانی….مناظره های جدل گونه….اظهار نظر های غیر واقع بینانه واحساسی…بزرگنمایی اختلافات و دو دستگی اعضا والقای این امر که همه اختلافات شورای شهر جنگ قدرت بوده چرا که بین خادمان اختلافی پدید نمی آید…وسرودن مدحیه برای حاکمیت یکدست با این شاه بیت که سیستم هاییکه به اکسیر یکدستی مجهز نیستند، لاجرم در گرداب معضلات غرق خواهند شد….
تبليغات چهار سال بعد چنين بود: شورای شهر دوم نماد اجماع و یکدستی…آرامش…خدمت برای خلق … آیا تا به حال از رسانه ملی خبری از اختلافات اعضای این شورا پخش شده است؟…
صفبندی های اصلی در انتخبات شوراها
حال به واقعیت های پیش رو نیم نگاهی بیاندازیم:
اگر عرصه رقابت انتخابات شوراها وجریان های دخیل در آن را مورد مداقه قرار دهیم مطمئنا در در دو سوی میدان دو اردوگاه کاملا مجز را خواهیم یافت.
از سویی اردوگاه اصلاح طلبان که از چند هفته پیش از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی فارغ از اختلافات طبیعی موجود بین احزاب حول محور سیدمحمد خاتمی به اجماع رسیده‌اند و تمام توش وتوان خود را صرف ترغیب مردم برای حضور در عرصه تصمیم سازی کشور کرده‌اند ودر این چند روز به ارائه برنامه ها و شناساندن اهداف خود در بین شهروندان همت گمارده‌اند.
اما در آن سوی میدان، اردوگاه اصولگرایان و به ویژه در خیمه شورای شهری که به هر لطایف الحیلی قرار است آرام جلوه کند،اوضاع چگونه است؟
با توجه به تئوری پردازی های چند سال گذشته اقتدارگرایان درباره حاکمیت یکدست ومزایایی که برای آن متصور بودند قاعدتا باید با صرف کمترین هزینه و زمان بیرون آمدن دود سفید از اجاق اتاق «شور» اصولگرایان مشاهده مي‌كرديم و در روزهای نزدیک به انتخابات باید معتمدین انها را خوش وخرم در کنارهم در حال دود کردن چپق صلح به نظاره می نشستیم…
اما اخباری که از اردوگاه اصولگریان به گوش می رسد واظهار نظرهای افراد منتسب به این جریان در چندماهه منتهی به انتخابات پیش بینی هاو تمهیدهای طرفداران حاکمیت یکدست را برای رسیدن به اجماع نقش بر آب کرده است…
این اختلافات چنان عیان و آشکار شده است که بسیاری از چهره های محافظه کار واقتدارگرا نارضایتی خود را از این روند به صراحت اعلام کرده اند.
حدادعادل رئیس مجلس هفتم در این باره با اظهار تاسف از عدم اجماع اصولگرایان به خبرنگاری در خصوص تلاش وی برای ارایه لیست مشترك از سوی اصولگرایان در انتخابات شوراها چنين پاسخ داد: «در حال حاضر این احتمال وجود دارد كه بیش از یك فهرست عرضه شود. شخصا موافق نبودم بیش از یك لیست تهیه شود.»
وی افزود: من به عنوان عضوی از اصولگرایان تلاش كردم تا اصولگرایان به فهرست واحد برسند و ولي افسوس كه چنین نشد.
حسين شريعتمداري مدير مسوول كيهان نیز در يادداشتي با اشاره به اختلاف موجود ميان اصول‌گرايان تاکید کرد بر فرض آن‌كه اصول‌گرايان با وجود 2 يا 3 ليست جداگانه، پيروز انتخابات باشند، نقار و شكاف حاصل از جدايي آنان نه فقط باقي مي‌ماند بلكه در گذر زمان به يك حفره بزرگ و احتمالا پرنشدني تبديل خواهد شد و اين نگراني جدي وجود دارد كه اين فاصله در انتخابات آتي يعني انتخابات مجلس شوراي اسلامي و رياست‌جمهوري آثار نامطلوب و آسيب‌هاي فراواني را در پي داشته باشد. بنابراين، اصول‌گرايان نبايد انتخابات شوراها را پايان دنيا تصور كنند و از ضرورت پيمودن گام‌هاي ناپيموده بعدي غافل باشند… ارايه چند فهرست جداگانه، حتي اگر به پيروزي اصول‌گرايان نيز منجر شود، يك شكست جدي براي تماميت اين جبهه خواهد بود و چنانچه شخصيت‌هاي اصلي جبهه اصول‌گرايان براي ترميم اين شكست و تامين وحدت و يكپارچگي بار ديگر گردهم آيند، بيم آن مي‌رود كه پر كردن فاصله پديد آمده در ميان طرفداران گروه‌هاي اصول‌گرا به آساني ممكن نباشد.
احمد توكلي هم در يادداشتي با عنوان آزمون سخت که در همشهري چاپ شد، با اشاره به پيامدهاي چند دستگی در اصولگرایان ابراز عقیده می کند که نيروهاي اصول‌گرا در سراسر كشور به سرعت خواهند فهميد كه تماميت‌خواهي و توهم پيروزي دسته‌اي از سران مسبب شكست بوده است. طبعا از آن دسته دلخور خواهند شد و نتيجه این اختلاف ريزش نيروهاي حامي دولت است… تخريب روحيه اصول‌گرايان در سراسر كشور با تجهيز روحيه و سازماندهي رقيبان همراه خواهد شد و احتمال شكست اصول‌گرايان در انتخابات سال آينده مجلس افزايش خواهد يافت. در آن صورت اولين نهاد تحت فشار دولت نهم خواهد بود.
به نظر می رسد که همه اصولگرایان به صورت علنی به شکاف در اردوگاه محافظه کار – اقتدارگرا موسوم به اصولگرایان اعتراف کرده اند مهم‌تر آنكه این جریان دارای سه فهرست اصلی در رقابت های انتخابات شورای شهر است.
علل عدم اجماع؛ اصولگرایان همدیگر را متهم می کنند
بد نیست در این مجال به این پرسش کلیدی بپردازیم که چه عاملی باعث تفرق وچندپاره شدن جریان اصولگرا در چنین برهه حساسی شده است.
محمد خوش‌چهره که در روزهای منتهی به انتخابات سوم تیر به عنوان نماینده اقتصادی اجمدی نژاد در مناظره های تلویزیونی شرکت می کرد در گفت‌وگو با آفتاب با انتقاد از طیف حامیان احمدی نژاد تصریح می کند حرکت به سمت لیست مشترک مستلزم نقطه نظر مشترک است و اهداف، منافع و ملاحظات مشترک را می‌طلبد.
لیست مشترک مستلزم «از خودگذشتگی» است و اینکه جمع را بر جناح و گروه ترجیح دهند و به جای تمامیت‌خواهی یا خودکامگی، وحدت‌گرایی را در صدر اهداف خود قرار دهند.
عضو ائتلاف آبادگران خاطرنشان می کند عدم توافق می‌تواند به دلیل برآورد غلط باشد که این برآورد غلط نیز ممکن است ناشی از «خود شیفتگی» یا «تفکر اقتدارگرا» باشد و می‌تواند به وحدت ضربه بزند
خوش چهره همچنین بیان می کند هدف‌گیری و شعارهای گروه‌های سیاسی چنانچه براساس عوام‌فریبی یا صداقت باشد از سوی مردم تشخیص داده می‌شود. چنانچه در ابتدا هم تشخیص داده نشود، در کوتاه مدت این عوام‌فریبی دچار مشکل خواهد شد و خود را نشان می‌دهد.
حسين شريعتمداري مديرمسوول كيهان نیز در يادداشتي با اشاره به ائتلاف اصلاح طلبان وتفرق جریان مورد حمایت وی می نویسد: « گروه‌هاي عضو جبهه اصلاحات با درك موقعيت حساس اين جبهه در شرايط كنوني به جاي اصرار بر نقاط افتراق و موارد اختلاف، بر اصلي‌ترين نقطه اشتراك خود تاكيد ورزيده و پرداختن به اختلافات درون جبهه‌اي را موقتا ناديده گرفته و به فرصتي ديگر موكول كرده‌اند و اين، عاقلانه‌ترين اقدامي است كه از گروه‌ها و احزاب حاضر در يك جبهه سياسي انتظار مي‌رود. جبهه اصلاحات با عبرت گرفتن از تجربه انتخابات دوره دوم شوراي شهر كوشيده است از تكرار آن ماجرا جلوگيري كند.»
مدیر مسول کیهان در ادامه يادداشت با اشاره به اختلافات موجود در جبهه اصولگرايان تاکید می کند:ظاهرا همزمان با درس‌آموزي جبهه اصلاحات از گذشته و پايين آمدن از پله‌هاي نردبان غرور، عزيزان اصولگرا پاي بر اين نردبان نهاده و بي‌توجه به واقعيات موجود و انتظارات مردم، ‌از پله‌هاي آن بالا مي‌روند، غافل از اين كه نردبان «ما و من» ‌سرانجام شكستني خواهد بود… برخي از دوستان اصولگرا تصور مي‌كنند كه شوراي شهر، پايان جهان است و در راه رسيدن به اين نقطه پاياني دنيا چنان ركاب كشيده و مهميز مي‌زنند كه گويي شوراي شهر همه چيز است… و بعد از آن هيچ… و انگار نه انگار كه هنوز اول راه است و عقبه‌هاي بسيار در پيش. …هنگامي كه مردم اصولگرايان را در رسيدن به وحدت، آن هم براي انتخابات شوراي شهر به هم آويخته و ناتوان ببينند در كارآمدي آنان براي عبور از عقبه‌هاي پيش روي دچار ترديد مي‌شوند و آيا نبايد به آنان حق داد؟!… بايد از صاحبان سليقه‌هاي مختلف در جبهه اصولگرايان پرسيد كه آيا شما عزيزان در حد و اندازه ائتلاف در انتخابات شوراي شهر با يكديگر اتفاق نظر نداريد؟ اگر چنين است- كه نيست- انتخاب نام اصولگرا براي چيست؟!… اگر مشكل اصلي سليقه‌هاي مختلف در انتخابات شهردار است- كه مي‌دانيم هست- با جرات و جسارت شهرداران مورد نظر خود را به مردم معرفي كنيد به يقين چنانچه كار به اين نقطه برسد بسياري از موانع ائتلاف برطرف خواهد شد. آيا شهرداراني را در نظر گرفته‌ايد كه جرات معرفي آنها را به مردم نداريد؟ …
احمد خورشيدي پدرهمسر دختر احمدی نژاد وعضو ارشد ستاد ياران احمدي‌نژاد درباره علل مخالفت بااجماع معتقد است در عملكرد قاليباف و دوستاني كه آبادگر هستند، نوعي نزديكي به تفكرات هاشمي مشاهده مي‌شود. به نحوي كه معتقديم كه آرايش سياسي گروه‌ها شبيه آرايش سياسي مرحله دوم انتخابات رياست‌جمهوري است. دور شدن هواداران «قاليباف» از ليست واحد اصول‌گرايان باعث شد كه او به ميدان بيايد و به‌طور صريح خود را جزء «اصول‌گرايان» بخواند و بر اين مساله تاكيد كند.
مریم بهروزی از اعضای جبهه پیروان خط امام ورهبری نیز عامل اصلی اختلافت را حامیان احمدی نژاد می داند و می گوید: آقاي احمدي‌نژاد را به قرآن قسم دادم كه به حاميانش تاكيد كند با ديگر گروه‌هاي اصول‌گرا وحدت كنند.
باهنر حامی اصلی احمدی نژاد در مجلس هفتم نیز با تاکید بر نقش محوری حامیان احمدی نژاد درعدم اجماع اصولگرایان اعلام می کند که گروه‌هاي تحت عنوان فراكسيون‌هاي هفت و هشت شورا بر مواضع خود پافشاري مي‌كنند و اين پافشاري مانع از ائتلاف شده است… دوستاني كه تحت عنوان حامي احمدی نژاد فعاليت مي‌كنند نيز كمتر تفاهم مي‌كنند.
ابرار نیز به نقل از بذرپاش رييس ستاد حاميان احمدی نژاد نوشته است معيارهاي ما با برخي گروه‌هاي اصول‌گرا متفاوت است، لذا بحث بر سر افراد دعواي ثانويه است.
وی با انتقاد از تركيب شوراي معتمدين اصول‌گرا گفت:در اين شورا جمعي دور هم بودند و تصميماتي گرفتند كه معلوم نشد نتيجه آن چه بود. تركيب اين شورا نيز ناهمگون بود زيرا نماينده تمامي جريانات اصول‌گرايي در آن حضور نداشتند و به تعبيري اين شورا، شوراي معتمدين شهردار تهران بود نه شوراي معتمدين اصول‌گرايان.
آفتاب یزد نیز به نقل ازسيدمحسن يحيوي از فعالان جریان اصولگرا اعلام کرد تصور بعضي از گروه‌هاي مغرور از پيروزي‌هاي گذشته اين بود كه به تنهايي مي‌توانند ليستي ارايه و آرايي جمع كنند، لذا از ارايه ليست واحد ابا كردند و اين موضوع فرصت خوبي براي اصلاح‌طلباني شد كه يكپارچه و با ليست واحد وارد صحنه شدند… [درخصوص نبود اسامي شيباني و چمران در ليست ارايه شده از سوي گروه موسوم به حاميان دولت] مردم طرفدار نگرش اين دو مرد سياسي (شيباني و چمران) ليست فاقد اين اسامي را جدي نگرفته و راي كمتري به آن خواهند داد و اگر مخالف با سوابق اعلام شده از سوي اين دو نفر باشند، اقبال و طرفداريشان به ليست‌هاي ديگر بيشتر مي‌شود.
عدم اجماع اصولگرایان وحذف راست سنتی
هنگامی که حامیان یکدست سازی حاکمیت تلاش خود را برای حذف کامل اصلاح‌طلبان آغاز کردند. اصلاح طلبان از هر رسانه‌ای از جمله همین نشریه عصرنو بارها هشدار دادندکه این روند حد یقف ندارد و اگر امروز مشارکت و مجاهدین انقلاب زیر تیغ اقتدارگرایان قرار گرفته‌اند، فردا این جریان به بسیاری از نیروهای راست سنتی از جمله موتلفه نیز رحم نخواهد کرد.
شاهد بودیم که در انتخابات مجلس هفتم محافظه کاران وراست سنتی هر چند در لیست انتخابات سهمی نداشتند اماامکان ارائه لیست برای آنها فراهم بود.
اما دراین انتخابات نه تنها سهمی از فهرست های انتخاباتی ندارند بلکه مي‌كوشند توانایی ارائه لیست نیز از آنها سلب شود.
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري در این باره پس از چندین بار اعلام حضور یا عدم حضور باز هم 4 روز مانده به انتخابات اعلام می کند که بنا به درخواست شوراي مركزي جبهه پيروان خط امام و رهبري، استراتژي جبهه در خصوص ارايه يا عدم ارائه ليست در انتخابات شوراها مجددا بررسي خواهد شد.[اخبار رسیده حاکی است در دقیقه نود این جبهه نیز وراد رقابت شده لیست جداگانه اما غیر تاثیرگذاری را منتشر کرد ه است]
این روند بدین جا نیز متوقف نشده است چرا که برای قرار دادن نام پروین احمدی نژاد و مهرداد بذرپاش رييس ستاد حاميان دولت که به وسیله دبیر سیاسی این تشکل به لقب اسامه نظام نیز مفتخر شده است. در لیست انتخابات باید نام چمران وشیبانی از لیست حذف شود.
این فعل و انفعالات باعث واکنش هایی در جریان محافظه کار شد.
خوش چهره عضو سرشناس ائتلاف آبادگران با اشاره به ناکامی اصولگرایان در دستیابی به یک فهرست واحد در انتخابات شوراها تاکید می کند که کنار گذاشتن چمران و شیبانی از لیست حامیان احمدی نژاد کاری زشت وبدور از اخلاق سیاسی بوده است.
در این میان محسن رضایی نظر دیگری دارد.وی با طرح موضوع جدايي اصولگرايان از محافظه‌كاران ابراز عقیده می کند که اگر ائتلاف اصول‌گرايان به توافق نرسند، اصول‌گرايان و محافظه‌كاران از هم جدا مي‌شوند. به نظر من اين جدايي يك ضرورت تاريخي است؛ چون به يك ساماندهي سياسي در جناح‌هاي كشور نياز داريم.
یکدستی آری یا نه؟
اگر اختلافات شورای شهر اول تهران را بررسی کنیم در خواهیم یافت که مهمترین نتیجه این اختلافات انحلال آن شورا برای چند روز بود واصلاح طلبان در هشت ساله اصلاحات همیشه در حمایت از خاتمی متحد بوده اند ویک سال پس از ترک همه مناصب قدرت باز نیز حول محور خاتمی به اجماع رسیده اند.
امانتیجه عملکرد شورای شهر دوم دوم چیست؟
به نظر می آید که تنها سپری شدن یک سال ونیم از عمر حاکمیت یکدست کافی باشد تا نشتر واقعیت حباب توهمات تئوریسین های حاکمیت یکدست را بترکاند و به آنها نشان دهد که در کشوی مثل ایران نمی‌توان با یک سلیقه حکومت کرد.
این نتیجه به قیمت شکافی عمیق در اردوگاه اصولگرایان بدست آمده ست.
پرسش هاییی که به نظر می آید دراینجا بد نیست بدان اشاره شود آن است که آیا در شورای شهر اول جنجالی، امکان داشت که شهردار بتواند 350 میلیارد تومان از بودجه شهرداری را بدون اجازه شورای شهر هزینه کند و تازه برای آن نیز سند ارائه ندهد؟
و اگر در روزهای پایانی شورای شهر اختلافاتی پدید نمی آمد آیا کسی از این اتفاقات آگاه می‌شد؟
آیا فاش می شد که کسی که توسط احمدی نژاد به عنوان مفسد اقتصادی معرفی شد در دوران شهرداری وی قراردادهای کلانی را با شهرداری تهران به امضا رسانده است؟(1)
و آیا بودجه شهرداری تهران به صورت محرمانه به تصویب می رسید؟
اما پرسش کلیدی که باید با تعمق بدان پرداخت کدامیک از این دو شورا برای شهروندان مفیدتر بودند؟
پایان
(1) به نوشته قدس، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران همكاري و قرارداد «العقيلي»، يكي از دو متهم پرونده دريافت وام كلان از شبكه بانكي، با شهرداري تهران را تاييد كرد.
العقيلي و يك نفر ديگر متهم به دريافت ميلياردها ريال وام از شبكه بانكي و عدم بازپرداخت آن هستند.
قاليباف ديروز گفت: العقيلي دو سال پيش در قالب قرارداد با شركت پارس شهروند شهرداري، پروژه‌هايي را با شهرداري اجرا كرد.
وي افزود: در قرارداد كاري وي اشكالات زيادي وجود داشت، به‌طوري كه حقوق و منافع شهرداري ديده نشده بود.
قاليباف تصريح كرد: شهرداري تهران قرارداد كاري وي را اواخر سال گذشته لغو كرد وابرار نیز در گزارشي نوشت: يكي از مباحث چالش‌برانگيز انتخابات سوم شوراها، ماجراي تاييد رد صلاحيت و يا انصراف مسعود زريبافان از انتخابات سوم شوراهاست. يك منبع نزديك به هيات نظارت بر انتخابات شوراها در مورد وضعيت نامزدي مسعود زريبافان دبير هيات دولت گفت: چندي پيش در هيات نظارت بر انتخابات شوراها تصميم گرفتيم براي اين‌كه بين هيات نظارت و هيات اجرايي تنشي به وجود نيايد برخي مسايل را با گفت‌وگو حل نماييم و بر همين اساس چون كانديداتوري زريبافان خلاف نص صريح قانون بود در جلسه‌اي با مسوولان وزارت كشور يكي از مسوولان دولتي وعده داد كه موضوع انصراف دبير هيات دولت را پيگيري مي‌كند كه در جلسه بعد اين مسوول دولتي مطرح ساخت كه زريبافان با تعيين يك پيش شرط پذيرفته كه انصراف دهد. وي افزود: اين مسوول دولتي از قول دبير هيات دولت مطرح كرد كه اگر نادر شريعتمداري از اعضاي اكثريت شوراي شهر انصراف دهد من (زريبافان) هم انصراف خواهم داد. وي اضافه كرد البته نادر شريعتمداري انصراف داد وليكن زريبافان استعفا نداد، موضوع را پيگيري كرديم. آن مسوول دولتي بيان داشت كه زريبافان گفته است در صورتي انصراف مي‌دهد كه تنها شخص رييس‌جمهور محترم از من بخواهند كه اكنون منتظر حل اين مشكل از سوي احمدي‌نژاد هستيم. اين منبع نزديك به هيات نظارت بر انتخابات شوراها در مورد وضعيت قانوني نامزدي مسعود زريبافان گفت: بر اساس قانون كساني كه مشاغل سراسري داشته باشند بايد قبل از نامزدي در هر انتخاباتي استعفا بدهند. وي اضافه كرد: اكنون دو اداره كل زير نظر دبير هيات دولت قرار دارد و بر اساس تصريح قانون انتخابات اين دو مديركل در صورت نامزدي در هر انتخاباتي بايستي استعفا دهند حال چگونه مي‌شود كه فرد بالاتر از اين دو مدير تاييد صلاحيت شود؟ اين منبع نزديك به هيات نظارت بر انتخابات شوراها در پاسخ به اين سوال كه چرا دبير هيات دولت گفته است كه اگر نادر شريعتمداري از اعضاي اكثريت شوراي شهر انصراف دهد من (زريبافان) هم انصراف خواهم داد گفت: شريعتمداري اسناد تخلفات زيادي از دوران مديريت قبلي شهرداري تهران دارند كه چندي پيش بخشي از آن را افشا كردند و موجب عصبانيت زريبافان شدند. در ذيل بخشي از افشاگري‌هاي نادر شريعتمداري مي‌آيد: چندي پيش رييس‌جمهور با نام بردن از فردي، وي رابه عنوان مفسد اقتصادي معرفي كرد كه بعدا مشخص شد فردي با همين نام و مشخصات در زمان مديريت ايشان با شهرداري همكاري داشته است. رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران از همكاري يكي از مفسدان اقتصادي با شهرداري تهران در زمان صدارت محمود احمدي‌نژاد خبر داد و مي‌گويد چندي پيش رييس‌جمهور با نام بردن از فردي وي را به عنوان يك مفسد اقتصادي معرفي كرد كه در بررسي‌هاي ما مشخص شد فردي با همين نام و مشخصات در زمان مديريت ايشان با شهرداري همكاري داشته است. نادر شريعتمداري در اين رابطه تصريح كرد: اين فرد حدود دو سال و به صورت مستقيم با فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شهروند در ارتباط بود و حتي در اين مدت پروژه‌هاي بزرگي را طراحي و اجرا كرده است. عضو شوراي شهر تهران مي‌گويد: هنوز يكي بودن اين دو نفر براي ما قطعي نشده است، اما بررسي‌هاي اوليه تا حدودي به اين سمت سوق يافته است. رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر، هفته گذشته در جريان جلسه شوراي شهر تهران نيز قصد ارايه تذكري در اين زمينه را داشت كه به دليل كمبود وقت ميسر نشد، اما مهدي چمران گفت: اين تذكر در رابطه با فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شهروند است. گفته مي‌شود دارايي‌هاي فروشگاه شهروند رقمي بالغ بر 700 ميليارد تومان است.