بهزاد نبوي: اگر حدود 70 درصد واجدان شرايط در انتخابات شركت كنند، اصلاح‌‏طلبان پيروز مي‌‏شوند

عصرنو 41: عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ایران گفت: جريان حاكم بر قدرت و شوراي نگهبان، بارها به صراحت از تأييد صلاحيت‌‏ها در انتخابات‌‏هاي رياست‌‏جمهوري گذشته و از تشكيل مجلس ششم ابراز پشيماني كرده است.
بهزاد نبوي، اظهار داشت: جرياني كه قدرت را به طور كامل در اختيار دارد، بعد از انتخابات دوم خرداد 76 و دوره ششم مجلس شوراي اسلامي، به اين نتيجه رسيد كه بايد روش‌‏هايي را براي جلوگيري از تكرار اين حوادث ابداع كند، به همين دليل در دو انتخابات مجلس هفتم و رياست‌‏جمهوري نهم تلاش همه‌‏جانبه‌‏اي را در راستاي عدم تكرار تجارب گذشته انجام داد.
وي افزود: در انتخابات مجلس هفتم، نوع ردصلاحيت‌‏هاي انجام شده با ادوار قبل متفاوت بود، به‌‏گونه‌‏اي كه تمام مسوولان اجرايي انتخابات از جمله رييس‌‏جمهور، وزير كشور و حتي رييس وقت مجلس اعلام كردند كه نتيجه انتخابات از پيش تعيين شده است. قبل از انتخابات مجلس هفتم هم ردصلاحيت صورت مي‌‏گرفت و سناريو طوري تنظيم شد كه همه كساني كه در انتخابات پيروز مي‌‏شوند به يك جناح تعلق داشته باشند.
نبوي تصريح با اشاره به تحصن نمايندگان مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحيت‌‏هاي گسترده مجلس هفتم، گفت: تحصن نمايندگان مجلس ششم فقط به اين دليل نبود كه حدود 80 نماينده و بيش از دو هزار نامزد ديگر در اين انتخابات، ردصلاحيت شده بودند، بلكه نمايندگان احساس مي‌‏كردند شيوه انتخابات گذشته در حال احيا شدن است، به طوري كه ليست موردنظر ابلاغ مي‌‏شود و همان هم بايد از صندوق‌‏ها بيرون بيايد.
وي با اشاره به استعفاي معاونين وزرا، روساي دانشگاه‌‏ها، استانداران و فرمانداران دولت اصلاحات در اعتراض به نحوه برگزاري انتخابات مجلس هفتم، گفت: خاتمي به استعفادهندگان گفت؛ يا همه با هم مي‌‏رويم يا همه با هم مي‌‏مانيم و انتخابات سالم برگزار مي‌‏كنيم. خاتمي و كروبي در نامه‌‏اي به رهبري اعلام كردند كه انتخابات را ناسالم مي‌‏دانيم، اما چون شما دستور مي‌‏دهيد، برگزار مي‌‏كنيم.
نماينده مردم تهران در مجلس ششم، افزود: اين شيوه‌‏اي بود كه در انتخابات مجلس هفتم با هدف تعيين تركيب مجلس اعمال شد و جواب داد.
اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اينكه شيوه هدايت آرا در نهمين دوره انتخابات رياست‌‏جمهوري قابل مشاهده بود، گفت: در اين انتخابات چون امكان ردصلاحيت نامزدها وجود نداشت-‌هاشمي رفسنجاني را به خاطر رودربايستي ردصلاحيت نكردند و دكتر معين و مهرعليزاده هم با توصيه رهبري ردصلاحيت نشدند- لذا از روش و تكنولوژي ديگري استفاده شد و آن استفاده از ابزار حزب پادگاني بود.
وي افزود: اين روش در انتخابات دور دوم شوراها به صورت محدود انجام شده بود. در آن انتخابات، جريان مخالف اصلاحات حاضر به شركت در انتخابات نبود، حتي به عدم شركت در انتخابات تظاهر مي‌‏كردند. جريان رقيب در روز انتخابات متوجه شد كه مردم در تهران و كلان‌‏شهرها، پاي صندوق‌‏هاي رأي حضور نيافته‌‏اند، بنابراين با استفاده از سازمان رأي و نيروهاي سازمان‌‏يافته‌‏اي كه داشتند، انتخابات را به نفع خود رقم زدند.
نماينده مردم تهران در مجلس ششم، اين روش را موسوم به «طرح بصيرت» دانست و افزود: اين روش با نام طرح بصيرت مطرح شد و به اين معنا بود كه هر يك از افراد حزب پادگاني بايد 10 نفر را پاي صندوق رأي ببرد، اين طرح به طور رسمي ابلاغ شده بود.
به گفته نايب رييس مجلس ششم، در انتخابات رياست‌‏جمهوري نهم 300 هزار ناظر بر صندوق‌‏هاي رأي سلطه كامل داشتند و حتي در برخي مناطق، ناظران و بازرسان وزارت كشور را از حوزه‌‏هاي اخذ رأي بيرون كرده بودند و در پاره‌‏اي موارد حتي آنان را دستگير كردند.
نبوي با بيان اينكه جريان حاكم در انتخابات پيش رو از هر دو تجربه انتخابات مجلس هفتم و رياست‌‏جمهوري نهم استفاده مي‌‏كند، گفت: در انتخابات خبرگان ديديم كه ردصلاحيت‌‏هاي گسترده‌‏اي صورت گرفت و در بسياري از حوزه‌‏ها تكليف از پيش روشن شد، البته اصلاح‌‏طلبان نيز در اين انتخابات فعال نبودند و تعداد كمي نامزد داشتند، اما چند نفر از آنها را ردصلاحيت كردند و نامزدهايي كه در عمل نمي‌‏توانستند ردصلاحيت كنند، بسيار محدود بودند، بنابراين روش اعمال ‌‏شده در انتخابات خبرگان، همان روش مجلس هفتم است.
وي افزود: در انتخابات شوراها، در ابتداي امر اعلام كردند، قصد ردصلاحيت ندارند و وزير كشور گفت كه نبايد افراط و تفريط صورت بگيرد و اگر در ردصلاحيت‌‏ها توسط هيات‌‏هاي اجرايي افراط شده باشد، هيات‌‏هاي نظارت جبران كنند، اما در عمل ديديم كه اين اتفاق نيفتاد و در تهران تمام كساني كه از سوي هيات‌‏هايي اجرايي ردصلاحيت شدند، از سوي هيات‌‏هاي نظارت ردصلاحيتشان تاييد شد. در شهرستان‌‏ها نيز صلاحيت تعداد قابل توجهي از ردصلاحيت‌‏شدگان توسط هيات‌‏هاي اجرايي تاييد نشده است.
نبوي تصريح كرد: در انتخابات شوراها با اينكه ماهيت متفاوتي از خبرگان دارد و نظارت بر آن با مجلس شوراي اسلامي است، اما تا جايي كه مي‌‏توانستند نامزدها را ردصلاحيت كردند. كساني را هم كه ردصلاحيت نكرده‌‏اند، بايد به حساب قانون انتخابات شوراها -كه توسط مجلس ششم اصلاح شد و تا حدودي توانست مانع از تضييع حقوق انتخاب شوندگان شود- و نيز كم‌‏تجربگي ناظران اين انتخابات بگذاريم.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، قضاوت در مورد دخالت احزاب پادگاني در انتخابات پيش رو را زودهنگام خواند و در عين حال، گفت: تجربه نشان مي‌‏دهد كه از تمام ابزارها در انتخابات پيش رو استفاده خواهد شد تا نتايجي در انتخابات به دست آيد كه با نظرسنجي‌‏هاي فعلي مغاير باشد.
وي با اشاره به عامل سومي در تغيير نتيجه انتخابات گفت: «يكي بودن ناظران و مجريان انتخابات» هم در نتيجه انتخابات موثر خواهد بود.
نبوي در عين حال نتيجه اين وضعيت را عدم شركت مردم در انتخابات ندانست و اظهار داشت: اگر به اين نتيجه برسيم كه نبايد در انتخابات شركت كرد، پس چه بايد كرد؟ يا بايد به انقلاب فكر كرد يا دخالت خارجي كه هيچ‌‏كدام از اينها نه مورد تأييد ماست و نه امكان‌‏پذير و مفيد است، بنابراين تنها راه براي ما، حركت اصلاحي است.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، افزود: حركت اصلاحي؛ قانوني، تدريجي و مسالمت‌‏آميز است و اگر بخواهيم با اين حركت به اهداف خود برسيم، بايد در انتخابات شركت و در عين حال تلاش كنيم تا برگزاري سالم و آزاد انتخابات را به مجريان و ناظران تحميل كنيم، مگر اينكه فضا و شرايط طوري باشد كه به هيچ وجه امكان شركت در انتخابات وجود نداشته باشد؛ مانند مجلس هفتم.
نبوي تصريح كرد: مي‌‏دانم عده‌‏اي مي‌‏گويند چه اهميتي دارد كه اصلاح‌‏طلبان برنده شوند. از خبرگان كه كاري برنمي‌‏آيد و شوراها هم اهميتي ندارد. مگر وقتي مجلس و دولت دست اصلاح‌‏طلبان بود، چه كار كردند كه الان بكنند، اما بنده معتقدم مردم به طور حتم بايد پاي صندوق‌‏هاي رأي حضور يابند، چون انتخابات مهمترين رويداد كشور است.
وي افزود: اگر مجلس خبرگان نيرومندي در كشور انتخاب شود، مي‌‏توان شعار اصلي اصلاحات، يعني محدود و پاسخگو كردن قدرت را به نتيجه رساند. منشأ قدرت در كشور ما نهادهاي خاص است. مجلس خبرگان طبق قانون، اجازه نظارت و حتي عزل رهبري را دارد. اين خيلي بد است كه انتخابات خبرگان به‌‏گونه‌‏اي برگزار شود كه نه‌‏تنها قدرت را محدود نكند، بلكه آن را غير نامحدودتر كند.
نبوي افزود: نمي‌‏گويم در شرايط فعلي مي‌‏توانيم خبرگاني داشته باشيم كه قدرت را محدود و پاسخگو كند و شعار اصلاح‌‏طلبان را محقق سازد، اما حداقل مي‌‏توانيم خبرگاني داشته باشيم كه در جهت عكس عمل نكنند. براي اين كار بايد با مشاركت فعال‌‏تر، مانع از اكثريت يافتن جريان يكه‌‏سالاري در خبرگان شويم.
اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، انتخابات شوراها را براي اصلاح‌‏طلبان و مردم پراهميت ارزيابي كرد و اظهار داشت: پيروزي اصلاح‌‏طلبان در انتخابات شوراها، جريانات يكه‌‏سالار را بسيار نااميد و مايوس مي‌‏كند و در مقابل، مردم و اصلاح‌‏طلبان را اميدوار خواهد كرد، بنابراين حضور در اين انتخابات را ضروري مي‌‏دانم.
نبوي در مورد حضور سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در انتخابات مجلس خبرگان رهبري، گفت: ما چون در انتخابات‌‏هاي پيش رو بر اساس ائتلاف حركت كرده‌‏ايم و بناي تك‌‏نوازي و حركت حزبي نداريم، تلاشمان اين است كه در كنار ساير گروه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب كار كنيم، اما معتقدم اصلاح‌‏طلبان بايد در انتخابات خبرگان حضور فعال داشته باشند، به ‌‏خصوص در تهران امكان رقابت وجود دارد و مي‌‏توان ليست ناقصي ارايه داد كه عيبي هم ندارد.
وي افزود: تلاش سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اين است كه گروه‌‏هاي ديگر اصلاح‌‏طلب را هم راضي به شركت در انتخابات كند، اما از ابتدا محوريت را به مجمعين داده‌‏ايم و از تصميم آنها پيروي مي‌‏كنيم. تصورمان اين بود كه مجمعين فعال‌‏تر برخورد كنند و ليستي 40 و 50 نفره آماده كنند، اما خيلي از افراد حاضر به شركت در انتخابات نشدند، چون فكر مي‌‏كردند ردصلاحيت مي‌‏شوند و آبرويشان مي‌‏رود.
اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در مورد ابزارهاي اصلاح‌‏طلبان براي برقراري ارتباط با مردم، گفت: روزنامه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب از چهار يا پنج عدد فراتر نمي‌‏رود و روزنامه‌‏هاي پرتيراژ هم از يكي دو ماه پيش به صورت برنامه‌‏ريزي‌‏شده توقيف شدند. برگزاري اجتماعات هم براي اصلاح‌‏طلبان بسيار سخت است و محدوديت‌‏هاي زيادي وجود دارد. صدا و سيما هم كه ما را به خيرش اميدي نيست، شر نرساند بس است.
نبوي افزود: با اين حال چاره‌‏اي نداريم جز اينكه در چند روز باقي‌‏مانده تا انتخابات، از همين امكانات يعني با امكانات نابرابر و مردمي كه اميدي براي شركت در انتخابات ندارند، استفاده كنيم.
نماينده تهران در مجلس ششم تأكيد كرد: ما چاره‌‏اي جز وارد شدن در انتخابات نداريم و درخواستمان از مردم حضور در انتخابات است، اگر مردم پاي صندوق‌‏هاي رأي هجوم آورند، هيچ‌‏كدام از تخلفات موثر نخواهد بود. در دوم خرداد 76 نيز در بسياري از استان‌‏ها تلاش شد تخلف انجام شود، اما حضور گسترده مردم در انتخابات از اين امر جلوگيري كرد.
اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، ائتلاف تمامي گروه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب در اين دوره از انتخابات را بسيار با اهميت ارزيابي كرد و گفت: اميدواريم اين ائتلاف بماند، چون جريان اصلاحات به طور دايم تحريك مي‌‏شود. حتي شنيده‌‏ايم كه گروه پنج‌‏ نفره‌‏اي از طرف جناح ضداصلاحات تشكيل شده است تا بين اصلاح‌‏طلبان تفرقه بيندازد. صدا و سيما نيز به اين امر دامن مي‌‏زند. وقتي افرادي كه كوچك‌‏ترين تريبوني براي حرف زدن ندارند، فرصت مي‌‏يابند كه در پربيننده‌‏ترين برنامه صداوسيما حرف بزنند وصحبت‌‏هايي مي‌‏كنند كه بايد در جلسات خصوصي مطرح شود، حكايت از وجود برنامه‌‏ريزي براي القاي اختلاف بين اصلاح‌‏طلبان دارد.
وي افزود: اصلاح‌‏طلبان نبايد عليه هم موضع بگيرند و اگر كسي موضعي گرفت، ديگري نبايد جوابش را بدهد تا بتوانيم از اين مرحله سخت عبور كنيم.
نبوي به ارزيابي ائتلاف‌‏هاي موجود ميان جريان مخالف اصلاحات پرداخت و گفت: اختلافات آنها ريشه و مبناي سياسي پيدا كرده است. در ميان آنها دو دسته را مي‌‏توان به طور بارز ديد؛ دسته اول جريان قدرت‌‏طلبي كه سعي كرده حاكميت را به طور مطلق به دست آورد و دنبال يكه‌‏سالاري است و دسته دوم، كساني كه با اصلاحات مخالف بودند، اما نمي‌‏خواستند نتيجه مخالفتشان اين شود كه امروز هست، يعني با عملكرد جريان حاكم همسو نيستند و آن را به ضرر كشور، انقلاب و حتي اسلام مي‌‏دانند.
اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تصريح كرد: به دليل اينكه جريان قدرت‌‏طلب نمي‌‏خواهد تقسيم قدرت كند، اين جناح نتوانسته است به ليست واحد برسد.
نبوي در ارزيابي نتيجه انتخابات پيش رو، گفت: نمي‌‏توانم بگويم اصلاح‌‏طلبان در اين انتخابات پيروز مي‌‏شوند يا شكست مي‌‏خورند. اين مساله به همت مردم و شركت آنها در انتخابات بستگي دارد. اگر حدود 70 درصد واجدان شرايط در انتخابات شركت كنند، اصلاح‌‏طلبان پيروز مي‌‏شوند بنابراين از مردم مي‌‏خواهيم و استدعا مي‌‏كنيم كه در انتخابات شركت كنند.