تازه ترین مواضع سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران از زبان سخنگو

عصرنو 39: دکتر محسن آرمین سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ایران گفت: ردصلاحيت‌ها آن‌چنان گسترده و بدون مبناي مستند و قانوني است كه وزير كشور و مسوولان وزارت كشور نيز نمي‌توانند از عملكرد هيات‌هاي اجرايي منتخب خود دفاع كنند.
محسن آرمين روز چهارشنبه 24 آبان 1385در گفت‌‏وگو با خبرنگاران با اشاره به جلسه اخير شوراي سياسي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران گفت: با توجه به سمت و سوي فكري و امنيتي و نظامي مسوولان وزارت كشور و يكدست بودن هيات‌هاي اجرايي و وابستگي فكري و سياسي آن‌ها به جريان حاكم، وضعيت ردصلاحيت‌ها چندان دور از انتظار نبوده و نيست.
وي اظهار داشت: به هم ريختگي امور و سردرگمي مسوولان در مرحله‌ بررسي صلاحيت‌ها به چشم مي‌‏خورد. با توجه به اين‌كه مرحله‌ رسيدگي به صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي پايان يافته است اما بعضي از فرمانداران نتايج را به برخي افراد اعلام كرده و به برخي ديگر در برخي شهرستان‌ها هنوز نتايج را اعلام نكرده‌اند و در برخي شهرستان ها برخلاف قانون به هيات‌هاي نظارت ارجاع شده است. به اين ترتيب حق اعتراض و ارايه‌ دليل و مدرك از برخي نامزدهاي ردصلاحيت شده سلب شده است و در برخي شهرستان‌ها مانند تهران نتايج تصميم هاي هيات‌هاي اجرايي به برخي داوطلبان اعلام و به برخي هنوز اعلام نشده است.
آرمين، با بيان اين كه هيات نظارت نيز علي‌رغم اين‌كه مطابق قانون فقط بايد در مورد ردصلاحيت‌ شده‌‏ها توسط هيات‌هاي اجرايي تصميم‌گيري كنند، اعلام كرده است در مورد كساني كه صلاحيت‌شان تاييد شده نيز بررسي مجدد خواهند كرد، گفت: به اين ترتيب اعلام نتايج نهايي صلاحيت‌ها يك هفته به تاخير افتاده است. اين امر يا ناشي از ضعف و تازه‌كاري و عدم كفايت مديران و مسوولان اجرايي و نظارتي است، كه در اين صورت معلوم نيست مراحل بعدي انتخابات كه از اهميت بيشتري برخوردار است چه خواهد شد و چگونه مي‌توان به حفظ حقوق و راي مردم در مراحل بعد مطمئن بود و يا آگاهانه و با قصد بلاتكليف نگاه داشتن اصلاح‌طلبان تا آستانه‌ برگزاري انتخابات و سلب فرصت تصميم‌گيري و اقدام هاي به موقع از سوي ايشان است.
دکتر محسن آرمین سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ایران افزود: مسوولان وزارت كشور از هيات نظارت مي‌خواهند اقدام هاي غيرقانوني هيات‌هاي اجرايي را جبران كنند. چنان‌كه ملاحظه مي‌شود در اين دوره وضعيت معكوس شده است. هميشه هيات‌هاي اجرايي صلاحيت‌ها را تاييد مي‌كردند و هيات نظارت به قلع و قمع كانديداهاي وابسته به جريان هاي رقيب مي‌پرداختند، اما در اين دوره برعكس است. به هر حال مسوولان وزارت كشور به جاي درخواست از هيات‌هاي نظارت كه وابسته به مرجع ديگر هستند، بهتر است پاسخگوي عملكرد خود و هيات‌هاي اجرايي برآمده از خود باشند و از هم‌اكنون در مورد مراحل باقيمانده انتخابات تدبير لازم را بيانديشند، به خصوص در روز راي‌گيري، تا پس از پايان انتخابات ناگزير نشوند از مراجع ديگر براي جبران اشتباه كه از حساسيت ويژه برخوردار است يا خطاها و كم‌كاري‌هاي خود استمداد طلبند.
آرمين تصريح كرد: به نظر مي‌رسد آن‌ها كه در انتخابات رياست‌‏جمهوري نهم با شعار شكستن حريم ممنوعه‌ قدرت و ورود به حريم ممنوعه به عرصه‌ رقابت پا نهادند، امروز درصدد كشيدن حصار و بلندكردن حصار به دور حريم ممنوعه‌ قدرت و ممانعت از ورود ديگران به اين حريم هستند، تا جايي كه به اصلاح‌طلبان مربوط مي‌شود، آن‌ها علي‌رغم تجربه منفي انتخابات مجلس‌‏هفتم و رياست‌‏جمهوري نهم و اعمال نفوذهايي كه صورت گرفت و علي‌رغم اين‌كه صدا و سيما هنوز جانبدارانه عمل مي‌كند، اما هنوز هيچ تضمين قابل قبولي براي عدم فعاليت و ورود حزب پادگاني به انتخابات آن چنان كه در انتخابات رياست‌‏جمهوري نهم اتفاق افتاد، داده نشده است، عزم شركت و حضور فعال در انتخابات را دارند.
وي با بيان اين كه ردصلاحيت گسترده‌ كانديداهاي اصلاح‌طلب به خصوص در شهرستان‌ها به گونه‌اي است كه در برخي شهرستان‌ها امكان ارايه‌فهرست انتخاباتي قابل قبولي از اصلاح‌طلبان سلب شده است؛ گفت: لذا سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران به اصلاح‌طلبان توصيه مي‌كنند در صورتي كه اين روند در مرحله‌ رسيدگي به تعيين صلاحيت‌ها توسط هيات نظارت مورد تجديد نظر قرار نگيرد، با عدم شركت يا تحريم انتخابات از ورود به انتخاباتي كه فاقد حداقل شرايط رقابتي است، خودداري كنند.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران با اشاره به اين كه از اقامه نماز جمعه اهل سنت در مسجد يا سفارت پاكستان جلوگيري شده است، گفت: سال‌ها است كه برادران اهل سنت خواهان داشتن مسجدي در تهران هستند كه متاسفانه به اين خواسته‌ مشروع ترتيب اثر داده نشده است و آن‌ها مجبور شده‌اند در سفارتخانه‌هاي كشورهاي مسلمان و يا موسسه هاي وابسته به اين سفارتخانه‌ها نظير مدرسه پاكستاني‌ها اقامه‌ نمازجمعه كنند. اين امر كه ايرانيان اهل تسنن به علت فقدان محل عبادت به سفارتخانه‌هاي كشورهاي خارجي رجوع كنند، البته وهن جمهوري اسلامي است. چرا در تهراني كه اقليت‌هاي غيرمسلمان از حق داشتن عبادتگاه برخوردارند، مسلمانان ايراني اهل سنت بايد از داشتن مسجد محروم باشند؟
وي افزود: سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران ضمن حمايت كامل از درخواست به حق برادران ايراني اهل سنت براي داشتن مسجد در تهران، به اين عزيزان متذكر مي‌شود كه اقدام هايي نظير اقامه نماز در برابر سازمان ملل متحد كمكي به حل مشكل نمي‌كند، بلكه برعكس چنين اقدامي يك مطالبه مشروع و ديني را به مساله‌ سياسي -امنيتي تبديل مي‌كند و بهانه‌ خوبي به دست برخي مي‌دهد براي منتفي كردن اصل مطالبه‌ اين حق مشروع و قانوني.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، با اشاره به اين كه در جلسه اخير شوراي سياسي اين سازمان، پيروزي دموكرات‌ها در انتخابات آمريكا موضوع ديگري بود كه بررسي شد گفت: اين پيروزي از سوي جريان حاكم ايران با استقبال مواجه شد؛ البته جاي خوشحالي است، كساني كه تا گذشته‌ نزديك برخورد و موضع مطلق‌انگارانه‌اي با تحولات منطقه داشته‌اند و معتقد بودند بدون توجه به آن‌چه در جهان منطقي مي‌گذرد بايد به تكليف عمل كرد، امروز به نتايج انتخابات آمريكا و آثار آن بر موقعيت ايران توجه مي‌كنند و علاقه‌مند شده‌اند.
وي افزود: در سياست داخلي آمريكا و پيروزي يكي از دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات همواره دو نظر وجود داشته يك نظر مربوط به ماركسيست‌ها بود كه معتقد بودند هيچ تفاوتي ميان اين دو حزب وجود ندارد و هر دو مجري اهداف امپرياليستي آمريكا هستند. نظر ديگر نيز معتقد است تفاوت ماهوي بين اين دو حزب وجود دارد كه مطابق آن دموكرات‌ها صلح‌جو و جمهوري‌خواهان جنگ‌طلب هستند.
آرمين تصريح كرد: تجارب گذشته نشان مي دهد اين دو نظر دچار افراط و تفريطند نه اين دو حزب (جمهوري‌خواه و دموكرات) سياست‌هاي ماهيتا متضادي را نمايندگي مي‌كنند نه تفاوتي با يكديگر دارند.تجارب گذشته نشان مي‌دهد كه به راه انداختن جنگ تنها هنر جمهوري‌خواهان نبوده است، بلكه دموكرات‌ها نيز دست كمي از جمهوري‌خواهان ندارند و اين مهارت را در لشكركشي به ويتنام از خود نشان دادند. برعكس جمهوري‌خواهان نيز هنر استفاده از روش‌هاي غيرخشونت‌آميز و مذاكره را دارند و با اعزام مك فارلين به ايران اين توانايي را به نمايش گذاشتند.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، با بيان اين كه دموكرات‌ها بر روش‌هاي نرم‌افزار تاكيد دارند و جمهوري‌خواهان شمار سخت افزاري گفت: اما به هر حال هر دو روش در خدمت هدفي واحد است و اختلاف اين دو حزب اختلاف استراتژيك نيست. از اين رو حاكمان جديد چندان نبايد از شكست جمهوري‌خواهان خوشحال باشند، چون دموكرات‌ها در مورد فعاليت‌هاي هسته‌‏اي ايران موضع متفاوتي با جمهوري‌خواهان ندارند و برعكس با روي كارآمدن دموكرات‌ها عملا مساله‌ حقوق بشر نيز به منابع اعمال بشر و تهديد عليه ايران افزوده خواهد شد.
وي افزود: به نظر ما نتايج انتخابات اخير آمريكا و افزايش احتمال پيروزي دموكرات‌ها در انتخابات رياست جمهوري اين كشور فرصت مناسبي را براي حاكمان جديد فراهم كرده تا بتوانند چالش‌هاي ميان دو كشور را كنترل كنند وپرونده‌ فعاليت هسته‌اي ايران را به مسير صحيح و منطقي بازگردانند. به گمان ما با توجه به وضعيت سياسي امروز جمهوري‌خواهان كه براي اجتناب از شكست محتمل آينده از رقيب دموكرات خود آمادگي انعطاف بيشتري نسبت به گذشته را از خود نشان مي‌دهند، جمهوري اسلامي ايران اين فرصت را پيدا كرده تا با مذاكره با جمهوري‌خواهان در كاخ سفيد مشكل انرژي هسته‌اي را حل كند. البته اين اقدام نيازمند انعطاف از ناحيه‌ حاكمان جديد است. اگرچه ما با توجه به نوع نگاه و ماهيت تفكراتي كه در جريان حاكم دارد چندان مطمئن نيستيم كه از چنين هنري برخوردار باشند، اما اميدواريم تمام تلاش خود را در اين زمينه به خرج دهند و از اين فرصت به سود منافع ملي و در جهت حل مشكل پرونده هسته‌اي ايران حداكثر بهره را ببرند.