هشدار احزاب اصلاح طلب استان ايلام در باره انتخابات

عصرنو 37: احزاب اصلاح طلب استان ايلام در نامه اي به استاندار ايلام نسبت به اتفاق هاي اخير پيرامون انتخابات در اين استان هشدار دادند. متن اين نامه به اين شرح است:
جناب آقاي آزاد
استاندار محترم استان ايلام
سلام عليكم
احتراما، همانگونه كه مستحضريد، انتخابات در نظام مقدس جمهوري اسلامي از ثمرات ميمون و مبارك انقلاب بزرگ و مردمي ملت شريف ايران است كه تبلور عيني جمهوريت نظام در كنار اسلاميت آن به حساب مي‌آيد.
اهميت انتخابات و جايگاه مستحكم آن در قانون اساسي به گونه‌اي است كه مي‌توان آن را ستوني استوار براي حفاظت، تداوم و بقاء نظام جمهوري اسلامي محسوب نمود و بر همين اساس بوده است كه بخش عظيمي از توصيه‌ها، تأكيدات، اقدامات عملي و وصاياي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) و فرمايشات مقام معظم رهبري در طول ساليان گذشته همواره حول اهميت و سلامت انتخابات شكل گرفته است و تاكيد اخير مقام معظم رهبري در جمع كارگزاران نظام مبني بر عدم دخالت مسئولين اجرايي و دولتي و نظاميان در انتخابات پيش رو مؤيد اين مهم مي‌باشد.
با ذكر اين مقدمه، با توجه به اينكه در آستانه برگزاري دو انتخابات مهم و مؤثر كشور (چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري و سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا) قرار گرفته‌ايم و در واقع اولين آزمون مهم پيش رو دولت نهم كه «اسلامي بودن» و «عدالت محور بودن» را ويژگي خود مي‌داند، نيز مي‌باشد، اطلاعات و اخبار واصله حاكيست، در خصوص انتخابات و روند اجرايي آن در استان، اتفاقاتي رخ داده است كه ما را ناگزير نموده، براساس وظيفه قانوني، شرعي و اسلامي و با توجه به موقعيت و حساسيت ويژه بين المللي كنوني كه برگزاري سالم و باشكوه انتخابات مي‌تواند در تعديل وضعيت پيش آمده و رفع تهديدات، تأثير سياسي داشته باشد، آنان را با عنوان جنابعالي كه نماينده عالي دولت و بالاترين مقام مسئول در امر اجراي انتخابات در استان مي‌باشيد، اعلام نماييم:
1- در جريان ثبت نام از كانديداهاي محترم مجلس خبرگان، مسئولين اجرايي انتخابات، ماده 13 قانون انتخابات مجلس خبرگان را رعايت ننموده اند.
2- در جريان برگزاري نشست انتخاباتي تشكل‌هاي اصول‌گراي استان، در تاريخ 18/7/85 در مسجد حضرت زينت (س)، حضور جمعي از مسئولين اجرايي و بازرسي انتخابات و مديران اجرايي استان، از جمله يكي از فرمانداران، معاون امور عمراني استانداري و رئيس بازرسي انتخابات، رئيس سازمان آموزش و پرورش و … واقعا جاي تعجب و تأسف دارد. خصوصا كه برخي از اين عزيزان در نقش سخنران و استراتژيست انتخاباتي جريان اصولگرا نيز در آن جمع ظاهر گرديده اند.
3- حضور اعضا محترم هيأت نظارت در جلسه فوق و سخنراني مسئول محترم هيأت نظارت استان در آن جلسه و ادبيات خاصي كه ايشان درباره اصلاح‌طلبان به كار برده و خط و مشي‌اي كه براي چگونگي حضور سازمان‌يافته و ائتلافي اصولگرايان در انتخابات ترسيم نموده‌است، نه تنها سنخيتي با جايگاه قانوني هيأت نظارت ندارد، كه ايشان را در جايگاه يك نيروي راديكال حزبي قرار داده و حقيقتا بر امر نظارت بر انتخابات، در نزد افكار عمومي، ابهامات و شبهاتي وارد نموده است (هر چند هيأت نظارت به لحاظ جايگاه قانوني زير نظر جنابعالي عمل نمي‌نمايند، اما اين امر نافي وظايف قانوني مسئولين اجرايي در امر سلامت انتخابات نخواهد بود).
4- تركيب هيأت‌هاي اجرايي در استان به‌گونه‌اي است كه به لحاظ گرايش سياسي خصوصا در برخي از شهرستان‌ها، تفكيك بين هيأت‌هاي نظارت و اجرايي سخت به نظر مي‌رسد و اين يكدستي نظارت و اجرا، بدون شك نگراني‌هاي در خصوص سلامت انتخابات در افكار عمومي پديد خواهد آورد.
ترديدي نيست، انتظار افكار عمومي، جريانات سياسي، شخصيت‌ها و نخبگان علمي و فرهنگي و همه كساني كه دغدغه انتخابات و سربلندي نظام مقدس جمهوري اسلامي را دارند، برخورد قاطع و بدون اغماض با هرگونه تخلف و تخطي از چارچوب قانوني انتخابات، توسط مسئولين امر را دارند. بديهي است احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب در صورت بروز هرگونه رفتار غيرقانوني كه خداي ناكرده خدشه‌اي بر سلامت انتخابات وارد نمايد، به صورت صريح و شفاف، با افكار عمومي سخن خواهند گفت.
حزب اعتماد ملي منطقه ايلام
جبهه مشاركت ايران اسلامي منطقه ايلام
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي شاخه ايلام
مجمع نيروهاي خط امام (ره) دفتر ايلام
حزب همبستگي ايران اسلامي دفتر ايلام
حزب مردمسالاري دفتر ايلام
انجمن اسلامي معلمان استان ايلام.