از مدل چيني تا تفكر طالباني

چندي پيش خانم لاله افتخاري عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس هفتم جداسازي زنان و مردان را جزو سياست‌هاي فرهنگي محمود احمدي‌نژاد و مهمترين ركن در راس مطالبات عمومي خواند.
وي امر جداسازي را در اماكن عمومي از جمله پارك‌ها، سينماها، قطارها، آسانسورها، دانشگاه‌ها و ساير اماكن براي صيانت از زنان قابل اجرا دانست. (سايت‌هاي خبري‌- 14/11/86)
با شنيدن اين ايده اولين چيزي كه در ذهن تداعي مي‌شود اين است كه مساله‌اي مهمتر در مملكت وجود ندارد كه جداسازي به‌عنوان مهمترين ركن سياست‌هاي فرهنگي رئيس دولت نهم و در راس مطالبات عمومي معرفي شود آن‌هم از سوي كسي كه در تبليغات انتخاباتي خود بهبود وضع اقتصادي و معيشتي مردم را به عنوان مهمترين برنامه خود مي‌خواند و ادعا مي‌كرد علايق و سلايق مردم به خودشان مربوط است.
روشن است كه اجراي چنين سياستي تبعات منفي فراوان دارد. در هر حال نظام جمهوري اسلامي و فقه شيعه با قابليت اجتهاد و تطبيق احكام با شرايط زماني شايسته نيست تفكر و نگاه اخباري و طالباني را ترويج كند به خصوص كه اين قبيل سياست‌ها تنها در جامعه‌اي قابل اجرا است كه زن در امر آموزش، توليد و خدمات نقشي نداشته و حضور در عرصه اجتماع مذموم تلقي مي‌شود. درچنين محيطي، مانند دوران قاجار فضليت يك زن در ماندن در سراپرده و اندروني و ايفاي نقش همسري و مادري خلاصه مي‌شود.
به‌علاوه اگر چنين ديدگاه‌هايي جزو ملزومات مسلماني بود، بنيان‌گذار فقيه جمهوري اسلامي دستور اجراي آن را صادر مي‌كرد. اما مشي امام بر اعتدال و ميانه‌روي و پرهيز از تعصب و تحجر بود. از اين گذشته عملي‌كردن افكاري از اين دست باعث ترويج هرچه بيشتر نگاه جنسيتي خواهد شد، به اين صورت كه مرد و زن قبل از اينكه به يكديگر به چشم يك انسان بنگرند خود را به عنوان دو جنس مخالف مي‌بينند و اين مساله امكان مشاركت سالم زنان را در عرصه اجتماعي و سياسي سلب مي‌كند
بر اين اساس به اصولگرايان توصيه مي‌كنيم اگر قصد جلوگيري از فساد را دارند به جاي طرح اين قبيل ديدگاه‌هاي به وضع رو به وخامت اقتصاد و معيشت مردم بذل توجه كنند، زيرا در جامعه‌اي كه بيكاري بيداد مي‌كند و گراني و تورم رو به افزايش است اعمال محدوديت‌هايي از اين دست نه تنها بي‌فايده است بلكه نتيجه‌اي معكوس خواهد داشت. جالب اينجاست كه نماينده ديگر مجلس آقاي حميد بزرگيان در حمايت از اين طرح به صحبت‌هاي اخير احمدي‌نژاد استناد كرده كه در جمع تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گفته است: «جداسازي زن و مرد و آسانسور امروز به‌عنوان جوك مطرح مي‌شود.» به عقيده آقاي احمدي‌نژاد اين مسائل جزو احكام اسلامي است و جوك‌ساختن از آنها را يك تخريب برنامه‌ريزي شده عليه رئيس‌جمهور محسوب مي‌شود. جا دارد از نماينده محترم اين سوال را پرسيد كه چه اتفاقي افتاده كه آقاي احمدي‌نژاد كه چندي قبل پيشنهاد حضور بانوان در استاديوم‌هاي ورزشي را مي‌داد، ‌اين چنين تغيير رويه داده است؟!