عصرنو شماره 58 – دوشنبه 26 شهریور 86 : دیدار سازمان با حضرات آیات عظام موسوی اردبیلی، صانعی و منتظری و مجمع مدرسین و محقیقن حوزه علمیه قم

روز سه شنبه 13 شهريور ماه سال جاري، دبیرکل به اتفاق تعدادی از اعضای شورای مرکزی و جمعی از سایر اعضای سازمان با حضور در شهر قم با حضرات آیات عظام موسوی اردبیلی ، صانعی و منتظری و همچنین اعضای شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کردند.
محمد سلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در این دیدارها ضمن اشاره به برگزاری یازدهمین کنگره سازمان در تشریح محورهای بررسی شده در این کنگره بیان داشت: سازمان در کنگره اخیر خود ضمن بررسی شرایط داخلی و خارجی کشور در تمامی ابعاد، به صورت ویژه به تحلیل شرایط انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی پرداخت و بر عزم همه جریانات فعال اصلاح طلب در شکل دهی به ائتلاف اصلاح طلبان، ذیل ستاد اصلاحات تأکید کرد.
وی تصریح کرد: ما معتقدیم چنانچه گروه های اصلاح طلب با هدف ائتلاف در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کنند، یقیناً نتیجه ای بهتر از انتخابات اخیر شوراها حاصل می آید.
سلامتی با تأکید بر شرایط ویژه و بحرانی حاکم شده بر کشور اظهار داشت: مسیر اداره جامعه در دولت کنونی به نحوی در حال پیگیری است که امور جاری جامعه به سمت چالشی تر شدن مسائل سیاسی و اقتصادی سوق داده شده است و لذا در چنین شرایطی برای اصلاح امور نیازمند تعامل احزاب و علما می باشیم.
دبیرکل سازمان در پایان با اشاره به برخوردهای جناحی نهادهای نظارتی انتخابات تأکید کرد که در شرایط کنونی، احزاب اصیل و باسابقه کشور در جهت تقویت تحزب و گسترش فعالیت تشکیلاتی خود، باید با جدیت بیشتری قدم برداشته تا در انتخابات آتی تجربه انتخابات گذشته تکرار نشود.
در ادامه این دیدارها، آیت الله العظمی حسینعلی منتظری با اشاره به قسمتي از وصيت‌نامه حضرت اميرالمومنين(ع) مبني بر عدم ترك فريضه امر به معروف و نهي از منكر در سطح جامعه اسلامي گفت: يكي از وظايف شخص مسلمان در جامعه اسلامي، انجام امر به معروف و نهي از منكر است و به مراتب اولي‌تر افراد يك جامعه اسلامي هنگاميكه در يك حكومت اسلامي زندگي مي‌كنند حق ندارند در برابر كجي‌هاي حاكمان سكوت كنند كه اگر اين‌چنين كنند طبق وصيت حضرت امير (ع) اشرار و بدان بر آنها مسلط شده و دعاهایشان نیز مستجاب نخواهد شد.
اين مرجع تقليد با اشاره به اینکه معتقد است تحزب امر واجبی است ادامه داد: تحزب از صدر اسلام وجود داشته است و همان قبايل و عشاير در واقع احزاب آن دوران بودند که پیامبر آنها را به رسمیت شناخت.
وی با بیان اینکه مقدمه واجب، واجب است تأکید کرد: اگر انسان بخواهد در امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اظهارنظر کند و حرف داشته باشد، چنانچه تنها باشد کار پیش نمی رود، بنابراین افراد باید متشکل و هماهنگ باشند، افکاری که به هم نزدیکند، با هم تفاهم کنند و مقدمه امر به معروف و نهی از منکر را با تشکل و تحزب فراهم کنند.
آيت الله منتظري ضمن تاكيد بر اينكه کشور و حق حاكميت متعلق به مردم است و مردم بايد زمامداران خود را انتخاب كنند، ادامه داد: مردم احزاب را تشكيل مي‌دهند و آن احزاب هستند كه طي انتخاباتي آزاد و عادلانه دولت به معناي عامش را تشكيل مي‌دهند تا حاكميت را اداره كند. اگر اين مسير را طي كرديم نشان داده‌ايم كه براي مردم ارزش قائل هستيم.
وي با اشاره به انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي و ابراز نگرانی نسبت به تکرار وقایع چند انتخابات اخیر بيان داشت: متاسفانه شاهديم كه در انتخابات‌هاي اخير فقط يكسري از نيروها حق شركت داشتند كه در مسير فكر آقايان باشند و بقیه را برای گرم کردن تنور انتخابات دعوت می کردند اما عملاً شورای نگهبان غیرخودی ها را ردصلاحیت می کرد. اين درست نيست كه مردم با اميد وارد صحنه انتخابات شوند و سپس نتيجه چيز ديگري درآيد. انتخابات واقعي انتخاباتي است كه همه گروه ها و طبقات و همه آنها که اهل این کشورند بتوانند در آن شركت كنند.
رییس مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی در خصوص وظايف تعريف شده براي شوراي نگهبان در مجلس خبرگان اول تاكيد كرد: ما در آن زمان جهت اينكه در مسير انتخابات دخالت‌هاي ناروا صورت نگيرد و مانند رژیم گذشته عوامل دولتی اعمال نفوذ نکنند، شوراي نگهبان را ناظر بر انتخابات قرار داديم اما حالا آقایان خودشان می گویند باید ما نظر بدهیم و در مسیر انتخاب واقعی مردم دخالت می کنند.
وی افزود:دزدي كه فقط بالا رفتن از ديوار مردم نيست، تضييع حقوق و آرای مردم نيز نوعي دزدي است.
آيت الله منتظري با طرح اين موضوع كه احزاب سياسي نبايد منافق‌گونه با مسائل كشور برخورد كنند به اعضاي حاضر در جلسه توصيه كرد: اگر شما به مسئله‌اي اعتقاد داريد و به وجوب آن رسيده‌ايد سر موضعتان بايستيد و راهتان را ادامه دهيد و به صورت مستدل بحث‌هاي خود را پيگيري كنيد.
وي تصريح كرد: حرف حق را به صورت مادبانه مطرح كنيد و به كسي هم اهانت نكنيد كه اهانت در هیچ امری جايز نيست.
اين مرجع تقليد با تاكيد بر حفظ حقوق بشر در سطح جامعه اسلامي افزود: بالاخره دنيا بر ما نظارت دارد و وقتي يك دانشجو دستگير مي‌شود همه مي‌فهمند و متاسفانه اين در صورتي است كه اغلب بازداشت‌هاي ما شكل قانوني و شرعي ندارد.
وي با اشاره به حدیثی معتبر از پیامبر اکرم گفت: پيامبر براي يك نفر متهم به قتل، 6 روز بيشتر اجازه نگهداری در زندان نمی داد تا در این مدت افراد مدعی و شاکی دلیلی بر اثبات گناهکار بودن وی ارائه کنند، در غیر این صورت آن متهم را آزاد می کرد. حال ببينيد كه آقايان چه مي‌كنند و همين كارهاست كه دنيا كشور ايران را متهم به ديكتاتوري مي‌كند. نمي‌دانم كه مسوولين متوجه اين بحث‌ها هستند يا خير؟ اين روش‌ها بايد تعديل شود و اميدوارم احزاب با ایجاد انسجام، كارها را تصحيح كنند.
وي در پايان ضمن آرزوي موفقيت براي اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران و با اشاره به سوره عصر خاطر نشان كرد: در كارهايتان پشتكار داشته باشيد و به اندازه قدرت خود پيش رويد كه موفقيت از آن شماست.
در ادامه این ملاقات ها آیت الله العظمی یوسف صانعی طي سخناني با اشاره به جايگاه محوري و مهم احزاب در جامعه بر ضرورت اطلاع رساني شفاف و صريح از سوي احزاب در ارائه اهداف و برنامه هاي خود تأکيد کرد و گفت: سازمان مجاهدين که داراي سوابقي در قبل و بعد از انقلاب اسلامي مي باشد، مي بايست با صراحت و شفافيت به اعلام مواضع در زمينه مسائل مختلف بپردازد و از ديدگاههاي منتقد و مخالف نسبت به عملکرد خود هراسي نداشته باشد.
مرجع تقليد شيعيان خطاب به اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب گفت:اين ديدگاه و تصور صحيح نيست که همگان با برنامه و مرام حزبي شما در همه زمينه ها و جهات موافق باشند، و لذا شما مي بايست سعي نماييد که آمار کاري و عملکردتان را در قضاوت همگان قرار دهيد.
وی افزود:جسارت، شجاعت، صبر و استقامت را سرلوحه اعمال و برنامه هاي حزبي خود قرار دهيد که قطعا نتيجه خوبي براي جامعه و حزبتان به همراه خواهد داشت.
اين مرجع تقليد به ذکر خاطره اي از حضرت امام در دوران مبارزه با رژيم طاغوت و قرار دادن جسارت و صبر در سرلوحه اعمال خود پرداختند و اظهار داشتند:هنگامي که مأموران رژيم طاغوت، طلاب را در مدرسه فيضيه به خاک و خون مي کشيدند و هنوز خبر اين جنايت به محافل داخلي و خارجي سرايت نکرده بود حضرت امام)س(با دادن روحيه لازم به مبارزات فرمودند: رژيم نفس هاي آخر خود را مي کشد، ببينيد جسارت، استقامت و شهامت امام را، بايد همگان از امام بزرگوار درس بگيريم و انديشه ايشان را با تمام وجود زنده نگه داريم.
آية الله صانعي در بخش ديگري از سخنانشان به حراست، پاسداشت و احيا خط امامي در جامعه را خواستار شدند و خطاب به جمع حاضر تأکيد کردند: همواره سعي نماييد که در همه حال و در هر اطلاعيه، بيانيه و اعلام مواضع از سوي حزب و سازمان، کلامي از حضرت امام (س) محور اصلي کارتان قرار گيرد.
وی تصريح کرد: سعي ننماييد که خواسته يا ناخواسته از نيروهاي اصيل انقلاب، افراد شکنجه ديده و دلسوزان نظام فاصله بگيريد، ارتباط و همراهي خود را با آنان به هر صورت ممکن حفظ نماييد.
آية الله صانعي ضمن تأکيد بر احترام به حقوق بشر و سازمان هايي که در دفاع از حقوق بشر و آرمان هاي بالاي انساني گام هاي مؤثري برداشته و برمي دارند، خواستار حفظ همه جانبه حقوق بشر گرديد.
گفتنی است اعضای سازمان در دیدار با آیت الله العظمی موسوی اردبیلی ضمن آرزوی سلامتی عاجل برای ایشان، در مورد امور تشکیلاتی خود و تلاش های انجام شده در جهت تقویت ائتلاف اصلاح طلبان گزارشی ارائه کردند.
اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در ادامه ملاقات های خود در قم، ضمن دیدار با اعضای شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح فعالیت های احزاب اصلاح طلب در ستاد ائتلاف اصلاحات جهت انتخابات آتی مجلس به ارائه گزارشی اجمالی از این امور پرداختند.
همچنین اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر ادامه و تسریع توسعه تشکیلاتی سازمان در سراسر کشور، بر تعمیق ارتباط احزاب سیاسی اصلاح طلب با یکدیگر و بالاخص با جریان روحانی نواندیش حوزه تأکید کردند.
در ادامه این جلسه اعضای این دو گروه سیاسی اصلاح طلب تأکید کردند که در شرایط کنونی، اصلاح طلبان می بایست با محوریت ائتلاف، فعالیت های انتخاباتی خود را ادامه دهند.